pondělí 30. ledna 2017

333 tipů pro Windows 10 (206-210)

206.     Jak pracovat s počítačem bez klávesnice?


Odpověď by mohla být jednoduchá – těžko. Samozřejmě záleží na tom, zda se jedná o počítač pro práci nebo o tablet, který je spíše určen pro konzumaci obsahu a který i tak poměrně často disponuje klávesnicí virtuální, kterou v sobě má zabudovaný pochopitelně i systém Windows 10. U tabletů se taková klávesnice objevuje automaticky, u klasického PC s hardwarovou klávesnicí je možné ji vyvolat pomocí funkce Klávesnice na obrazovce. Ta vám na monitoru zobrazí grafický náhled skutečné klávesnice a vy máte možnost zadávat jednotlivé znaky pomocí kliknutí myší na příslušné klávesy. Jedná se samozřejmě o dost pomalejší způsob ovládání práce, je však určen zejména pro osoby tělesně postižené, nicméně lze jej využít i např. v případě dočasně nefunkční klávesnice apod.. V možnostech lze také nastavovat například zapnutí numerického bloku apod.
 

207.     Jak přidat nové rozložení klávesnice?

Mezi standardní rozložení klávesnice patří při běžné instalaci české a anglické prostředí. Nicméně pokud někdo často píše např. v azbuce, nebo je zvyklý na jiné rozložení klávesnice (německé, francouzské apod.), je možné další jazykové rozložení klávesnic do systému doinstalovat a v případě potřeby je ihned využít. Stačí v Ovládacích panelech otevřít panel Oblast a jazyk a na kartě Klávesnice a jazyky kliknout na tlačítko Změnit klávesnice. Zobrazí se vám nainstalované jazykové služby včetně rozložení klávesnic a vy máte pomocí tlačítka Přidat možnost doinstalovat nové.

208.     Jak se rychle přepínat mezi rozložením klávesnice?


Pokud využíváte více jazykových prostředí pro psaní na klávesnici, lze se na jiný jazyk přepnout buď pomocí panelu jazyků na hlavním panelu (kliknout na CES a vybrat nové rozložení) nebo klávesovou zkratkou levý Alt + Shift.
 

209.     Jak deaktivovat klávesu CapsLock?


Klávesa CapsLock je v dnešní době již přežitkem ze starších dob počítačů a používá jí málokdo.  Naštěstí jí lze ve Windows trvale deaktivovat, takže se nestane, že si jejím nechtěným stisknutím způsobíte problémy. Stačí, když si spustíte Editor registru (Start – regedit) a najedete umístění HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSetControl\Keyboard Layout.
(Pozor, při této úpravě ihned pod tímto umístěním existuje podobné nazvané Keyboard Layouts).
V tomto umístění najděte klíč Scancode Map a změňte jeho hodnotu na
Po restartu počítače již nebude klávesa CapsLock aktivní.

210.     Jak změnit ukazatele myši?



V případě, že se vám nelibí standardní ukazatel myši reprezentován klasickou bílou šipkou, lze jej změnit k obrazu svému. A to v Ovládacích panelechMyšUkazatele. Zde si můžete vybrat na celkem z 12 různých schémat ikon. Kromě standardní ikony se při výběru změní i další ikony dle stavu systému, tj. např. ikona při práci na pozadí, při zaneprázdnění počítače apod.

středa 25. ledna 2017

333 tipů pro Microsoft Office 2016 (201-205)

201.     Jak zkopírovat formát z jedné buňky na druhou?

Pokud máte v Excelu vytvořenou tabulku, která je určitým způsobem naformátována a chcete tento formát použít i na jiném místě v sešitu, v jiné tabulce, slouží k tomu příkaz Kopírovat formát, který naleznete na kartě Domů ve skupině Schránka. Stačí, když označíte buňku, z níž se má formát zkopírovat, a klepnete na příkaz Kopírovat formát. Excel zkopíruje formát a vytvoří z kurzoru myši jakýsi štětec, kterým můžete přetřít jinou buňku nebo oblast tak, aby vypadala stejně, jako ta původní.
 

202.     Jak ovládat Excel pomocí klávesnice?

Také aplikaci Excel lze ovládat pouze pomocí klávesnice, i když je to velice nepohodlné a nepraktické. Stačí v Excelu stisknout klávesu levý Alt a u každého příkazu na pásu karet se zobrazí klávesa reprezentující klávesovou zkratku pro vykonání daného příkazu.

203.     Jak uložit list jako nový sešit?

Někdy se může hodit mít možnost uložit vybraný list ze sešitu jako samostatný nový sešit -  máte-li například listy se soukromými údaji a data pro veřejnost máte na posledním listu a právě obsah pouze tohoto listu chcete někomu předat. Provedete to tak, že klepnete pravým tlačítkem myši na vybraný list a vyberete příkaz Přesunout nebo zkopírovat. V zobrazené nabídce v horní části vyberte z nabídky položku Nový sešit a v dolní části vyberte, zda chcete list do nového sešitu přesunout nebo pouze zkopírovat.

204.     Jak zobrazit vzorce místo výsledků?

To, že Excel při výpočtech v tabulkách namísto vzorců zobrazuje výsledky, je pro většinu z nás samozřejmé a ani se nad tím nepozastavujeme. Nicméně existuje v Excelu možnost, jak nechat namísto výsledku zobrazovat pouze vzorce. To se hodí např. při výuce Excelu apod. Stačí, když v nabídce SouborMožnosti ve skupině Upřesnit si naleznete položku Zobrazit možnosti pro tento list a zaškrtnete volbu Zobrazit v buňkách vzorce namísto vypočtených výsledků. Od této chvíle se namísto výsledků budou v daném listu zobrazovat namísto výsledků vzorce.

205.     Jak aplikovat změnu formátu na více listů najednou?


Představte si situaci, kdy máte v sešitu více listů a na každém listu např. v buňkách A1:D7 máte tabulku. A na všech listech v sešitu byste chtěli změnit a sjednotit formát těchto tabulek. Stačí, když na prvním listu označíte požadovanou oblast, označíte v dolní části aplikace všechny další záložky listů (pomocí klávesy Ctrl a levého tlačítka myši) a poté buď ručně, nebo na kartě Domů ve skupině Styly aplikujete požadovanou změnu formátu. Změny provedené na prvním listu se díky označení i listů ostatních projeví všude.

pondělí 23. ledna 2017

333 tipů pro Windows 10 (201-205)

201.     Jak vypnout hibernaci?

Hibernace je jeden ze speciálních režimů uspání počítače, ve kterém se všechna rozdělaná práce uloží na pevný disk a v případě probuzení počítače ani nepoznáte, že počítač byl hibernován. Podobné chování nabízí i režim spánku, jenže v tomto režimu je PC pořád aktivní, a pokud by jej někdo náhodně vypnul nebo vypadl přívod elektřiny, o data přijdete. Hibernace je speciální možnost, která uloží obsah paměti na pevný disk a počítač se tváří jako vypnutý a odebírá naprosté minimum energie. Uloží se na pevný disk kompletní obsah operační paměti, otevřené aplikace, rozepsané texty apod. a v případě nastartování počítače se z tohoto souboru data opět načtou do původní podoby. Pokud hibernaci nepoužíváte a chcete ji vypnout, stačí v příkazové řádce s administrátorským oprávněním zadat tento příkaz:

202.     Co je ten velký soubor hiberfil.sys a jak jej smažu?


Soubor hibernace je ve výchozím stavu uložen v kořenovém adresáři disku C: a jmenuje se hiberfil.sys. Protože ale má velikost stejnou, jako operační paměť počítače, může se stát, že zabírá i velikost v řádech několika GB. Pokud tedy hibernaci postupem v předchozím tipu vypnete, smaže se automaticky i tento soubor.

203.     Jak kalibrovat obraz?


Každý uživatel je jiný a stejně tak je každému uživateli příjemnější jiný typ zobrazení na monitoru. Navíc každý monitor zobrazuje barevné podání trochu jiným způsobem. Pokud chcete kalibrovat barevné podání obrazu nebo mít nastavený správný jas a kontrast, určitě využijte nástroj Kalibrace barev. Spustíte jej v Ovládacích panelechZobrazení. V levé části tohoto okna naleznete položku Kalibrovat barvy, po kliknutí na ní se zobrazí podrobný a názorný průvodce, který vám pomůže s nastavením nejvhodnějších hodnot.
 

204.     Jak rychle změnit rozlišení obrazovky?


Ve Windows 10 lze pochopitelně změnit i rozlišení obrazovky. Stačí kliknout pravým tlačítkem na pracovní ploše, z nabídky vybrat příkaz Nastavení zobrazení  a v novém okně klepnout na položku Upřesňující nastavení zobrazení. V otevřeném okně můžete změnit rozlišení obrazovky výběrem z rozbalovací nabídky.

205.     Jak nastavit více připojených monitorů?



V dnešní době je poměrně běžné, že uživatelé si připojují k počítači více monitorů. Práce je pak mnohem efektivnější a mnohem lepší je např. i hraní her. Pokud tedy máte grafickou kartu s více výstupy, stačí je jen připojit k monitoru. Jenže dost často se stává, že rozložení monitorů neodpovídá pořadím jednotlivých grafických výstupů. Jedním z řešení je přehazování kabelů, tím druhým a mnohem snazším je softwarová úprava pozic a pořadí monitorů. Tu provedete v NastaveníSystémDisplej.

čtvrtek 19. ledna 2017

Windows aplikace (nejen) pro školství - 31. díl

Vítejte v dalším díle jedinečného seriálu o vzdělávacích aplikacích z katalogu Windows Store. Tentokrát to bude díl ryze kostičkový.

LEGO Education WeDo 2.0

Odkaz ke stažení
Cena: zdarma

Skvělá databáze projektů vytvořených za pomocí kostiček a robotů LEGO. Najdete zde aktuálně 17 projektů obsahujících více jak 40 hodin vzdělávacího materiálu, jenž Vaše studenty podnítí ke spolupráci, přemýšlení, prozkoumávání nového či řešení problémů.



LEGO Pull-Back Racers

Odkaz ke stažení
Cena: zdarma

Závodní hry asi nikdy neomrzí a když jsou navíc ve světě populární stavebnice LEGO, úspěch je zaručen. Vybrat si můžete ze zcela tří nových aut - Record Breaker, Quad Bike nebo Extreme Off-Roader, závodit na nekonečných tratích plných bonusů či zajet na zahradu do pořádného off-road terénu.




LEGO Juniors: Create & Cruise

Odkaz ke stažení
Cena: zdarma

Jedna z nejzábavnějších závodních her, zejména pro menší děti. Největším tahákem je to, že své vlastní závodní auto si nejprve sami postavíte dle vašich preferenci a teprve pak se můžete vydat na závody nádherně zpracovanou krajinou. A závodit nemusíte jen na zemi, ale i ve vzduchu


LEGO Speed Champions

Odkaz ke stažení
Cena: zdarma

Další závodění ve světě LEGO je zde. Tentokrát ale usednete do těch nejlepších sportovních aut včetně Ferrari, Porsche 911 nebo McLaren Mercedes. Jste připraveni na nejrychlejší jízdu vašeho života?


Zimní nadílka v aplikaci OneNote

Populární poznámkový blok OneNote se stává čím dál více běžnou součástí dnešních učitelů a studentů. Čím dál více dětí si do školy nosí různé formy elektronických zařízení (tablet, notebook, telefon) a na těchto všech zařízeních nezávisle na operačním systému je OneNote dostupný a tak je snadné mít svůj elektronický sešit neustále u sebe.

OneNote se v poslední době velice rychle vyvíjí, programátoři této aplikace čile komunikují se studenty a učiteli a jejich zpětnou vazbu a požadavky na nové funkce zapracovávají do nových verzí stejně tak, jako je tomu teď. Pojďme se tedy podívat, co na Vás v zimním vydání čeká nového.

Dostupnost doplňku Poznámkové bloky pro školy na více platformách

Tento skvělý doplněk, který ještě více rozšiřuje možnosti OneNotu pro využití ve školství je nyní dostupný i ve verzi OneNote Online a verzi OneNote pro Windows 10.




Díky této novince tak můžete snadno a rychle provádět následující aktivity:

  • Distribuovat stránky nebo oddíly studentům - to je mnohem efektivnější než poskytovat materiály do Knihovny obsahu a nechat studenty, ať si vyberou
  • Kontrolovat průběžně práci studentů - stejně jako v tomto doplňku pro OneNote 2013/2013, i zde je možné snadno a rychle kontrolovat domácí úkoly, zadané úlohy nebo kvízy. Stačí jen vybrat jméno studenta.



Novinky v doplňku Learning Tools 

V posledních měsících jeho vývojáři usilovně pracovali, aby byl dostupný na mnoha aplikacích a platformách - Word, Word Online, OneNote Online nebo Office Lens pro iPhone. I tak ale probíhala práce na původní verzi pro OneNote, která se nyní dočkala několika dalších novinek. Mezi ty největší patří podpora dalších cizích jazyků a snazší způsob nasazení a aktualizace těchto doplňků.

Zábavnější hodina díky samolepkám

Jedna z mnoha funkcí, která se objevila na četné žádosti učitelů, kteří tak nyní mohou přilepovat samolepky do sešitů studentů. A co více, textové popisky si můžete snadno upravit dle potřeby a již nyní se pracuje na další sadě zábavných samolepek. Samolepky jsou nyní dostupné ve OneNote Online, během následujících týdnů se objeví i v doplňku pro OneNote 2013/2016 a Windows 10.


Nový obsah pro vložení

Již nyní je možné do OneNote sešitů vkládat obsah z různých zdrojů jako jsou YouTube, Vimeo, Slideshare, Sway, Docs.com nebo Office Mix. Ve spolupráci s dalšími partnery je možné do OneNote nově vkládat i obsah z těchto služeb:
  • Quizlet
  • ThingLink
  • GeoGebra
  • Wizer
  • Sketchfab 3D

Opět je vidět, že na OneNotu se neustále pracuje, vylepšuje a to i zejména na základě zpětné vazby učitelů a studentů. V následujících měsících se tak můžete těšit opět na pořádnou dávku nových funkcí. 


středa 18. ledna 2017

333 tipů pro Microsoft Office 2016 (196-200)

196.     Jak vložit aritmetickou posloupnost?

Pokud potřebujete do buněk vložit posloupnost čísel, např. do sloupce A čísla od 1 do 100, v žádném případě to nedělejte ručně. Stačí, když do prvních dvou buněk sloupce A napíšete první dvě hodnoty z této posloupnosti (1,2), označíte obě dvě buňky a pravý dolní roh tohoto označení chytíte levým tlačítkem myši a táhnete směrem dolů. Na požadovaném konci posloupnosti levé tlačítko myši pusťte. Kromě pořadových čísel lze také vytvářet např. seznam lichých nebo sudých čísel apod. Tento postup ale není vhodný pro složitější posloupnosti nebo posloupnosti vzorců.
 

197.     Jak vložit posloupnost vzorců?

V případě, že budete potřebovat složitější posloupnost, je vhodné využít vzorec. Dejme tomu, že ve sloupci A chcete mít první číslo 1 a každé další 2x větší než předchozí. Pokud byste napsali první dvě čísla posloupnosti jako v předchozím tipu, jak by Excel poznal, zda další číslo má být posloupnost zvětšená o +1 nebo posloupnost, která je 2x větší než předchozí číslo? Obě dvě podmínky totiž čísla 1 a 2 splňují. A bohužel ani vepsání prvních tří čísel z posloupnosti (1,2,4) Excelu moc nepomůže. Proto je vhodné využít vzorec, který bude v buňce A2 (ve které je již vepsané číslo 1) vypadat takto: =A1*2. Pak stačí označit pouze buňku A2 (nikoliv celou posloupnost, protože v tu chvíli se nejedná již o protažení posloupnosti, ale kopírování vzorce) a tažením za pravý dolní roh vytvořit posloupnost dle vlastních potřeb, přičemž každé další číslo posloupnosti bude 2x větší než předchozí.
 

198.     Jak najít řešení výpočtu?

Představte si jednoduchou tabulku a výpočet, který z prodaných kusů a ceny za kus spočítá prostým součinem tržby. Takovou tabulku vidíte např. na obrázku. A potřebovali byste vědět, kolik musíte prodat kusů, abyste utržili např. 10 000 Kč. Samozřejmě se jedná o poměrně jednoduchou matematickou úlohu, ale při práci s Excelem můžete narazit na mnohem náročnější hodnoty a vzorce a pak se tzv. Hledání řešení může hodit. Stačí, když si kartě Data ve skupině Prognóza klepnete na položku Citlivostní analýza a ze zobrazené nabídky vyberete příkaz Hledání řešení. Otevře se malé okno, v němž nastavíte, v jaké buňce je výsledek, jakou má mít hodnotu, ale hlavně s jakou buňkou chcete tzv. „hýbat“, aby byl výsledek takový, jaký potřebujete. Je zřejmé, že měněná buňka musí být ve vzorci s celkovým výpočtem zahrnuta.

199.     Jak vytisknout pouze vybrané buňky?

Někdy je zapotřebí z celého sešitu nebo listu aplikace Excel vytisknout pouze jednu z tabulek. Stačí, když požadovanou tabulku označíte myší a v nabídce SouborTisk v nastavení tisku vyberete položku Vytisknout výběr.

200.     Jak nastavit, co se stane po stisknutí klávesy Enter?


Standardní chování stisku klávesy Enter v Excelu je takové, že potvrdí zadávanou hodnotu nebo vzorec v buňce a přesune kurzor o řádek níž. Pokud chcete toto chování změnit, stačí v nabídce SouborMožnosti ve skupině Upřesnit nastavit hned první položku – Po stisknutí klávesy Enter přesunout výběr.

pondělí 16. ledna 2017

333 tipů pro Windows 10 (196-200)

196.     Jak nastavit, co se stane při zavření víka notebooku?

V případě, že vlastníte notebook a často jej přenášíte například z kanceláře do kanceláře a zavíráte při tom víko notebooku, stalo se vám, že se např. systém uspal, což je v případě přechodu trvajícího několik desítek sekund zbytečné. Naštěstí Windows umožňují nastavit, jaká akce se při zavření víka notebooku provede. Nastavíte jí v Ovládacích panelech v panelu Možnosti napájení. V levé části se nachází příkaz Nastavit pro zavření víka a po kliknutí na něj máte možnost nastavit, zda chcete provádět po zavření nějakou akci a případně jakou (vypnout, hibernovat, uspat). Po kliknutí na tlačítko Uložit změny jsou změny aktivovány.

197.     Jak nastavit, co se stane při stisknutí tlačítka pro zapnutí počítače?


Podobně jako v předchozím tipu máte možnost nastavit, co se stane, když zmáčknete skutečné tlačítko pro zapnutí počítače. I zde máte na výběr neprovádět nic, uspat, hibernovat nebo vypnout počítač.

198.     Jak změnit interval pro vypnutí displeje?


Po určité době se z důvodu úspory energie automaticky vypíná monitor počítače. Pro někoho je výchozí hodnota 10 minut krátká, pro někoho naopak dlouhá. Pokud ji chcete změnit, stačí přejít v Ovládacích panelech na panel Možnosti napájení a u aktuálního schématu napájení (nejčastěji Rovnováha) kliknout na položku Změnit nastavení schématu. V tomto okně máte poté možnost změnit interval vypnutí displeje z 1 minuty až po zakázání vypnutí displeje.


199.     Jak změnit interval pro přechod systému do režimu spánku?


Ve stejném okně jako v předchozím tipu máte naprosto stejným způsobem možnost změnit interval pro přechod celého počítače do režimu spánku.

200.     Jak aktivovat dotaz na heslo u spořiče obrazovky?




Spořič obrazovky v dnešní době LCD monitorů již dávno neslouží k tomu, podle čeho je nazván a velká část uživatelů jej ani nepoužívá. Nicméně u spořiče obrazovky je možné nastavit, aby po jeho spuštění a následné deaktivaci pohybem myši či stiskem klávesy bylo nutné zadat heslo uživatele. Je to vhodné zejména pokud se uživatel vzdálí od počítače a zapne se spořič obrazovky. Pokud by pak kdokoliv přišel k počítači, měl by kompletní přístup k datům uživatele. Proto je vhodné toto heslo vyžadovat. V nabídce Start klepněte na NastaveníPřizpůsobeníZamykací obrazovka a v dolní části se nachází Nastavení šetřiče obrazovky.  Pokud je nastavený spořič obrazovky, stačí zaškrtnout pole Při obnovení zobrazit přihlašovací obrazovku a po kliknutí na tlačítko OK bude následně vždy vyžadováno heslo uživatele. Nicméně mnohem bezpečnější je vždy při vzdálení se od počítače tento počítač uzamknout, nejrychleji přes klávesovou zkratku Win + L.

středa 11. ledna 2017

333 tipů pro Microsoft Office 2016 (191-195)

191.     Jak prohodit sloupce a řádky v tabulce?

Občas může nastat situace, kdy potřebujete v tabulce prohodit řádky a sloupce, včetně příslušných dat. Představte si např. tabulku prodejů libovolného zboží, kde ve sloupcích jsou uvedeny roky a v řádcích jednotlivá města, kde se zboží prodává, a tuto tabulku potřebujete prohodit, tzv. transponovat. Ručně by to bylo velice obtížné, naštěstí v Excelu pro to existuje přímo funkce.
1.       Označte tabulku, kterou chcete transponovat a zkopírujte ji do schránky (např. pomocí Ctrl+C).
2.       Klepněte pravým tlačítkem na místo v sešitu, kam chcete vložit transponovanou tabulku, a z nabídky vyberte příkaz Vložit jinak.
3.       V zobrazeném okně zaškrtněte v pravém dolní části položku Transponovat a klepněte na tlačítko OK.


192.     K čemu slouží kontingenční tabulka?

Kontingenční tabulka je pokročilý nástroj aplikace Excel, se kterým běžný uživatel často do styku nepřijde, ale v případě potřeby nám dokáže velice podstatným způsobem usnadnit práci. Představte si tabulku, ve které máte ve sloupcích jména, příjmení, pohlaví, věk a vzdělání uchazečů. A vaším úkolem by bylo např. zjistit, kolik mužů má VŠ vzdělání nebo kolik žen SŠ. Bez kontingenčních tabulek by to byla práce na dlouhé (nejen) zimní večery. Funkci pro práci s kontingenční tabulkou najdete na kartě Vložení ve skupině Tabulky.

193.     Jak pracovat s tabulkou jako s databází?

Ačkoliv se v kancelářském balíku ve vybraných edicích Microsoft Office nachází přímo databázová aplikace (Access), je možné i v Excelu provádět základní databázové operace, a to zejména pomocí příkazů na kartě Data. Jedná se např. o řazení dat, filtrování dat apod. Aby bylo možné tyto (a další funkce) využívat, je nutné, aby vaše tabulka splňovala dva základní předpoklady:
1.       V tabulce dat nesmí být prázdný řádek. Pokud máte např. tabulku 500 zaměstnanců a mezi 5. a 6. zaměstnancem by byl prázdný řádek, databázové funkce budou jako s databází pracovat pouze s prvními 5 zaměstnanci.
2.       Silně doporučeno je, aby první řádek obsahoval tzv. záhlaví sloupců, tj. název, který reprezentuje, co je v kterém sloupci za údaj.

194.     Jak vytvořit rozevírací seznam?

V případě, že v Excelu vytváříte různé formuláře nebo dotazníky, se může hodit mít možnost vytvořit tzv. rozevírací seznam, který je pro uživatele mnohem přívětivější a jednodušší. Stačí, když si někde v sešitě (např. i na jiném listu) vytvoříte pod sebe seznam položek a v buňce, ve které má seznam být vytvořen, aplikujete z karty Data ze skupiny Datové nástroje položku Ověření dat. V zobrazeném okně stačí nastavit kritérium Seznam a zvolit, kde se nachází zdroj dat pro tento rozevírací seznam.
 

195.     Jak rychle vložit názvy dnů či měsíců?

Excel disponuje předpřipravenými seznamy, mezi které patří např. i názvy dnů a měsíců. Pokud tedy potřebujete vytvořit tabulku, kde bude posloupnost těchto názvů, stačí do první buňky napsat první hodnotu dané posloupnosti a poté chytnou levým tlačítkem myši buňku za pravý dolní roh a táhnout požadovaným směrem. Seznam se již automaticky doplní a vytvoří.
 


pondělí 9. ledna 2017

Skvělé novinky ve Windows 10 Insider Build 15002

Je to již poměrně dlouho, co vyšel tak obsáhlý a novinkami nabitý build v rámci programu Windows Insider. Pokud nevíte, co to je, jedná se o program společnosti Microsoft, který dává zájemcům možnost přihlásit se k odebírání nových sestavení (buildů) operačního systému Windows a mít k nim tak přístup mnohem dříve, než se objeví v rámci standardních aktualizací.
Dnes vyšel build 15002 a nejen přehoupnutí přes pomyslnou hranici 15000 přináší mnoho podstatných novinek, které budou uvedeny ve finální verzi nazvané Creators Update letos na jaře.

Asi Vás tedy nejvíce zajímá, jaké to novinky jsou, tak se na ně pojďme rovnou přehledně podívat:


Internetový prohlížeč Edge
  • Záložky s náhledy – zejména pokud máte otevřeno více záložek, orientace v nich může být trochu nepřehledná. Proto je možné přejet kurzorem myši na neotevřené záložce a ihned vidíte náhled stránky. A co více, mezi přehledem zobrazených náhledů se můžete snadno přesouvat myší, dotykem, kolečkem myši nebo touchpadem.

  • Skrytí otevřených záložek – podobně jako v předchozím případě, velké množství otevřených záložek může být někdy z pohledu orientace složité, proto je možné je nyní schovat do postranního panelu, pochopitelně o ně nepřijít a v případě potřeby je opět všechny vyvolat.















  • Blokace Flash obsahu – ve výchozím nastavení je zakázáno zobrazení Flash obsahu dokud to uživatel výslovně nepovolí












  • Přidána podpora pro webové platby pomocí Microsoft Wallet.


Nabídka Start a pracovní prostředí

  • Uspořádání ikon do složek – čím více aplikací v počítači máte, tím méně přehlednější jejich seznam může být. Proto je nyní možné vytvářet z aplikací složky přímo v nabídce Start a mít tak tematicky spjaté aplikace u sebe. Stačí jen vybranou dlaždici chytnout a přesunout na další.














  • Vylepšené sdílení obsahu – jakmile se rozhodnete sdílet vybraný obsah, Windows 10 Vám zobrazí přepracovanou nabídku s aplikacemi, ve kterých můžete daný obsah nasdílet. Nabídka nahrazuje starou postranní nabídku, ke které jste se dostali i pomocí klávesové zkratky Windows + H
  • Snímky obrazovek ve stylu OneNote – jedna z nejpopulárnějších funkcí aplikace OneNote 2016 je nyní vestavěná přímo do systému Windows 10. Můžete využít klávesovou zkratku Win + Shift + S pro vytvoření snímku obrazovky, zkopírování do schránky a následně využít v jakékoliv jiné aplikaci. Tato funkce nahrazuje již zmiňovanou funkci v aplikaci OneNote 2016.
  • Vylepšená podpora zobrazení – již v předchozích buildech bylo zapracováno na vylepšeném škálování obrazu zejména na obrazovkách s vyšším DPI a v buildu 15002 bylo ještě více vylepšeno a to v nástrojích a aplikacích jako jsou Microsoft Management Console, Performance Monitor a dalších. Toto vylepšené nastavení však můžete využít i pro další aplikace to v nastavení aplikace na záložce Kompatibilita.
  • Zlepšená animace při změně velikosti okna
  • Vylepšená správa umístění ikon na ploše – zejména při využití různých monitorů s různým rozlišením, připojení k dokovacím stanicím apod. jste mohli někdy zaznamenat, že po následném odpojení došlo ke změně pozice ikon apod. To je nyní minulostí a ikony byste měli nalézt přesně tam, kde je očekáváte.
  • Zrychlené připojení k VPN sítím přes centrum akcí.
  • Přidána podpora pro lunární kalendář 


















  • Ve Windows Ink přidána podpora pro snadné smazání části kresby nebo kompletního celku
  • Přidána podpora pro předčítání textu pro WinPE a WinRE prostředí - to je součástí celé sady vylepšení, které pomohou osobám s různým typem omezení pracovat s počítačem mnohem komfortněji.
  • Podpora pro Braillovo písmo
  • Nová klávesová zkratka pro předčítání z důvodu minimalizace spuštění omylem byla nastavena na Ctrl + Win + Enter.


Windows Defender
  • Nové možnosti pro rychlou, podrobnou nebo kompletní prohlídku počítače
  • Nový přehled se zobrazením celkového stavu počítače
  • Možnost obnovy počítače (refresh) v případě, že se nechová tak, jak předpokládáte.

Nastavení
  • Vylepšené vyhledávání v nastavení – zobrazení doplňujících informací, odkazů na podporu, zpětnou vazbu apod.
  • Přesunutí systémových nastavení - z důvodů velkého množství položek do nové kategorie Aplikace
  • Vylepšené nastavení zařízení – spojení nastavení Bluetooth a připojených zařízení do jednoho místa, snadné odpojení a znovupřipojení Bluetooth zařízení přímo z tohoto okna Nastavení.













  • Vylepšené nastavení zobrazení – položky byly uspořádány více logicky na základě zpětně vazby, přidána položka pro rychlou změnu rozlišení obrazovky bez nutnosti otevírání dalšího okna.














  • Omezení modrého světla – systém Windows nyní umí automaticky snížit množství vyzařování modrého světa a učinit tak večerní práci mnohem příjemnější.














  • Podrobné nastavení Surface Dial pro každou aplikaci














  • Možnost nastavení barvy motivu z posledních použitých barev














  • Přidána podpora a správa motivů














  • Vylepšená práce a synchronizace nastavení, zpráv a aplikací mezi více zařízeními.
  • Možnost nastavit Ethernet (LAN) připojení jako měřené
  • Rychlé vytvoření virtuálního počítače v Hyper-V


Aktualizace
  • Uživatelé edic Professional, Education a Enterprise mají možnost pozastavit aktualizace až na 35 dní
  • Uživatelé edic Professional, Education a Enterprise mají možnost nezahrnovat ovladače do instalovaných aktualizací
  • Vylepšené okno s přehledem stavu aktualizací







  • Vylepšená detekce stavu počítače a toho, zda je využíván (např. k projekci, kioskovému režimu) a omezení případných aktualizací.

Zdroj: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2017/01/09/announcing-windows-10-insider-preview-build-15002-pc/


333 tipů pro Windows 10 (191-195)

191.     Jak zjistit, jaký máte v počítači procesor?


Může se vám stát, že se vás váš známý zeptá, jaký máte v počítači procesor. Není nutné ihned hledat fakturu apod., protože systém Windows 10 vám tyto informace zobrazí v panelu SystémOvládacích panelech.
 

192.     Jak zjistit aktuální vytížení procesoru?


Technicky orientované uživatele nebo uživatele, kteří řeší problém s pomalým počítačem, by určitě zajímal postup, jak zjistit na kolik procent je aktuálně vytížen procesor v počítači. To lze zjistit pomocí Správce úloh, kterého spustíte klávesovou zkratkou Ctrl + Shift + Esc. V otevřeném okně stačí jen kliknout na záložku Výkon a zobrazí se mj. grafický přehled vytíženosti procesoru.
 

193.     Jak zrychlit spouštění systému na vícejádrových procesorech?


V dnešní době jsou velice moderní a populární vícejádrové procesory. Cesta zvyšování výkonu už z technologických důvodů nemůže jít neustálým zvyšování frekvence, ale počtu jader. Pokud máte vícejádrový procesor, lze tuto vlastnost využít i při spouštění systému a celý proces tak zrychlit. Stačí, když v nabídce Start napíšete příkaz msconfig a na kartě Spuštění počítače kliknete na tlačítko Upřesnit možnosti. Zde se nachází hned první volba pojmenovaná Počet procesorů a po jejím zaškrtnutí máte možnost nastavit, kolik procesorů/jader chcete při startu systému využít.
 

194.     Jak podrobněji upravit schéma napájení?


Možnosti napájení daného počítače jsou z hlediska operačního systému věc poměrně složitá, ale zato do podrobna konfigurovatelná. Stačí, když si v panelu Možnosti napájeníOvládacích panelech vyberete, jaké schéma chcete změnit a v zobrazeném okně kliknete na příkaz Změnit pokročilé nastavení napájení. Zobrazí se nové okno s velice podrobnými možnostmi konfigurace daného schématu. Máte zde možnost nastavit vypínání pevného disku, bezdrátového adaptéru, nastavení USB zařízení, multimédií, grafických karet apod.
 

195.     Jak získat podrobnou zprávu o napájení?


Zejména uživatelům notebooků by se mohla hodit podrobná zpráva o napájení jejich systému. V určitých typech notebooků a baterií se dá dokonce pomocí této zprávy zjistit aktuální stav životnosti baterie oproti stavu originálnímu. Systém Windows 10 vám takovou zprávu vygeneruje takto:
1.       V nabídce Start zadejte příkaz cmd, na nalezený výsledek klepněte pravým tlačítkem myši a v dolní části obrazovky vyberte příkaz Spustit jako správce
2.       Otevře se příkazový řádek, který má oprávnění správce a v něm zadejte příkaz
1.       Systém bude po dobu 60 sekund sledovat a analyzovat chování systému, po uplynutí této doby zobrazí výsledek v podobě počtu nalezených chyb a upozornění.
2.       Z tohoto výsledku se ale nedá vyčíst moc zajímavých informací, proto je vhodné si vygenerovaný soubor nechat zobrazit. Stačí, když po dokončení a zobrazení výsledku napíšete do té samé příkazové řádky text

                             Otevře se internetový prohlížeč, ve kterém se zobrazí vygenerovaný soubor včetně popsaných chyb a upozornění.