pátek 25. června 2021

Vše, co potřebujete vědět o Windows 11

Asi téměř nikomu pohybujícím se ve světě IT neuniklo, že Microsoft 24.června 2021 představil nový operační systém Windows 11. A když je nový, tak v něm asi budou nějaké novinky. Přesně tak! A není jich málo. Na úvodní seznámení jich bude stačit překvapivě 11, zbytek si představíme někdy příště.




Co je nového ve Windows 11?

① Přepracovaná nabídka Start – novinka, která je vidět na první pohled. Zejména umístění nabídky Start doprostřed dává tušit, že toto bude jedna z největších změn pro uživatele. Její součástí je i ještě lepší vyhledávání a zobrazení vašich posledních souborů i ze zařízení Android nebo iOS.

② Nové grafické rozhraní – sjednocení grafického vzhledu a jeho „učesání“ je další, na první pohled viditelnou novinkou.

③ Vylepšený systém aktualizací – aktualizace pro Windows 11 budou v průměru o 40 procent menší a ještě více jich bude probíhat na pozadí.

④ Nový Microsoft Store – z něj se stává nyní centrální hub pro veškeré vaše aplikace, ale i obsah, který potřebujete a chcete. Hry, seriály, aplikace nebo filmy to vše na vás v Microsoft Store čeká. A jména partnerů jako Disney+ jsou toho důkazem. A není to jen o šířce nabídky, ale také o její bezpečnosti. Cokoliv, co si s Microsoft Store stáhnete prochází kontrolou pro zajištění vaší bezpečnosti.

⑤ Spouštění Android aplikací  - díky partnerství s Amazon AppStore bude možné i Android aplikace z tohoto obchodu spouštět na vašem počítači.

⑥ Integrovaný komunikátor Teams – situace posledních měsíců ukázala, jak je důležité zůstat stále ve spojení. A proto funkce chatu z Teamsů dostane výsostní umístění přímo na hlavním panelu, odkud tak budete mít okamžitý přístup ke komunikaci se svými blízkými.

⑦ Vylepšená podpora pro hráče her – počítač s Windows je jednou z nejlepších voleb pro hráče her a s novou verzí tomu nebude jinak. Ba naopak, podpora technologií jako DirectX 12 Ultimate nebo AutoHDR a další jsou toho důkazem. Ještě více vhod než kdy jindy přijde GamePass – předplatné, které vám dává aktualizovanou knihovnu více jak 100 her, které si můžete kdykoliv zahrát.


⑧ Podpora pro informační widgety – mít přehled a informace, to je to, oč dnes běží. Díky staronové funkci widgetů bude možné mít přehled o počasí, zprávách ale i vašich personalizovaných zdrojích informací tak, abyste je měli kdykoliv na dosah, když to potřebujete.  

⑨ Snadnější umístění oken na obrazovce – pryč jsou doby, kdy uživatelé standardně pracovali s jednou otevřenou aplikací. Dnes jich mají otevřených najednou více a i zde Windows 11 přináší několik novinek, zejména co se rychlého uspořádání oken na obrazovce týče. Jednoduchým gestem si budete moci vybrat z několika předdefinovaných rozložení a aplikovat je na vaše okna na ploše.


⑩ Vylepšená podpora pro více monitorů – kdo nepracuje s více aplikacemi na jedné obrazovce, má asi více monitorů. A i právě toto populární rozložení získává vylepšené funkce a aplikace si nyní budou pamatovat, jaké umístění a na kterém monitoru mají, což se hodí například při využívání dokovacích stanic či obyčejného připojování projektoru.

⑪ Přepracované rozhraní pro dotyková zařízení – dotyková zařízení jsou rozšířena jako nikdy předtím. A je pochopitelné, že na to Windows reagují vylepšenou podporou, automatickou změnou rozložení při odpojení klávesnice, novými gesty či klávesnicí, kterou můžete znát i z mobilních telefonů.

  

Kdy bude možné si Windows 11 vyzkoušet?

Během příštího týdne by měl být systém k vyzkoušení skrze Windows Insider program. A v rámci kanálu Dev omezeně dokonce i na počítačích, které jinak specifikace Windows 11 nesplňují. 

Kolik bude Windows 11 stát?

Po vydání Windows 11 bude možné z kompatibilních počítačů s Windows 10 zdarma přejít na Windows 11. Tato doba bude pravděpodobně omezena, ale bude trvat minimálně rok od uvedení Windows 11.

Jak často budou vycházet nové velké aktualizace Windows 11?

1x ročně 

Půjde na můj počítač Windows 11 nainstalovat?

Microsoft uvolnil nástroj PC Health Check, který vám ukáže, zda je vaše zařízení s Windows 11 kompatibilní. 



Jaké jsou hardwarové požadavky na počítač podporující Windows 11? (aktualizováno)

  • Procesor: podporovaná generace, dvoujádrový s rychlostí  >= 1 GHz
  • RAM >= 4 GB
  • Úložiště: >= 64 GB
  • Bezpečnost: TPM verze >= 2.0 a podpora SecureBoot 

Podporuje můj procesor Windows 11?

Protože zejména procesor a TPM čip budou dva největší otazníky každého uživatele s ohledem na přechod na Windows 11, připravil Microsoft kromě aplikace PC Health Check také kompletní seznam podporovaných procesorů, a to pro platformu Intel, AMD i Qualcomm.

A co naopak ve Windows 11 nebude?

Jak už to občas bývá, někdy je potřeba se v nových verzích softwaru obecně rozloučit s některými funkcemi. Ve Windows 11 tento osud zasáhl poměrně dost funkcí a nástrojů:

  • Cortana již nebude součástí prvního spuštění ani nebude připnuta na hlavní panel.
  • Pokud jste přihlášeni pomocí účtu Microsoft, není možné přenášet Tapetu plochy z nebo do zařízení.
  • Internet Explorer je zakázán. Microsoft Edge je doporučenou náhradou a zahrnuje režim IE, který může být v některých scénářích užitečný.
  • Panel matematického zadávání byl odebrán. Nástroj pro rozpoznávání matematiky se nainstaluje na požádání a obsahuje ovládání matematického zadávání a rozpoznávač. Matematické psaní v aplikacích jako OneNote není touto změnou ovlivněno.
  • Aplikace Novinky a zájmy na hlavním panelu byla odebrána. Místo toho zajistí její funkce widgety.
  • Je odebrán Rychlý stav ze zamykací obrazovky včetně souvisejících nastavení.
  • Režim S režim je dostupný pouze pro verzi Windows 11 Home.
  • Skype MeetNow byl nahrazen chatem.
  • Aplikace Výstřižky bude i nadále dostupná, ale starý design a funkce ve verzi Windows 10 byly nahrazeny těmi z aplikace dříve známé jako Snip & Sketch.
  • Nabídka Start se významně ve Windows 11 změnila, včetně následujících klíčových omezení a odstranění:
    • Pojmenované skupiny a složky aplikací již nejsou podporovány a velikost rozvržení nelze momentálně měnit.
    • Připnuté aplikace a weby nebudou migrovat při upgradování z Windows 10.
    • Živé dlaždice již nejsou dostupné. Pro přehledný a dynamický obsah si zobrazte novou funkci Widgety.
  • Tabletový režim byl odebrán a pro pozice s připnutou a odepnutou klávesnicí byly přidány nové funkce a možnosti.
  • I funkce hlavního panelu se změnily:
    • Lidé se již neobjevují na hlavním panelu.
    • Některé ikony se na hlavním panelu systému (systray) pro upgradovaná zařízení nemusí zobrazit, včetně předchozích přizpůsobení.
    • Zarovnání na spodní části obrazovky je jediným povoleným umístěním.
    • Aplikace již nemohou přizpůsobovat oblasti hlavního panelu.

  • Časová osa byla odebrána. Některé podobné funkce jsou dostupné v prohlížeči Microsoft Edge.
  • Dotyková klávesnice již nebude dokovat a odpojovat rozvržení klávesnice na obrazovce o velikostech 18 palců a větších.
  • Byla odebrána funkce Peněženka.
  • Následující aplikace nebudou při upgradu odebrány, ale již nebudou nainstalovány na nových zařízeních nebo při čisté instalaci Windows 11. Budou dostupné ke stažení z obchodu Store:

    • 3D Viewer
    • OneNote pro Windows 10
    • Malování 3D
    • Skype

pondělí 7. června 2021

10 (nejen) technologických tipů na léto

Je před námi léto a s ním i zasloužený odpočinek, protože ten poslední rok a půl byl i ve školství opravdu náročný a asi nikdo ho takový nečekal. Byla by však škoda si říci: „teď se konečně vrátíme k normálu“, protože v mnoha případech ten dřívější normální stav neodpovídal potřebám 21. století, ale nejenom jejich potřebám, ale i možnostem. A proto je před vámi skvělá šance změnit a vylepšit to, co jsme doposud za normální považovali, ale spíše než normální, by se dalo nazvat „zastaralé“

1. Udělejte si pořádek v online třídách

Je asi jasné, že s návratem prezenční výuky zcela zásadně klesne využití online hodin a schůzek, ale to vůbec neznamená, že musí klesnout využívání nástrojů jako jsou Teams a další. Online schůzky v Teamsech jsou jen jednou z mnoha částí, které můžete i pro prezenční výuku bez problému využít. Sdílené společné kalendáře, plánování projektů, zpětná vazba, dotazníky, zadávání úkolů, podpora pro matematiku, online aplikace Office a mnohé další je zcela snadné zapracovat a zapojit i do běžné, prezenční výuky.

A stejně tak můžete využít i třídy a týmy, které jste si vytvořili. Pokud pro to nemáte specifický důvod, je silně doporučeno týmy archivovat, nikoli mazat. A někteří se možná rozhodnou ve stávajících (jen po patřičném přejmenování) pokračovat. I to je samozřejmě možné a vždy jen závisí na konkrétním způsobu, jak chcete se třídou pracovat dále.


No a pokud používáte online služby jako např. Office 365 a máte aktuálně žáky devátých tříd ZŠ nebo posledních ročníků SŠ, můžete jim ponechat jejich účty v tzv. absolventském režimu, případně jim říci, že si mohou vytvořit soukromý účet Microsoft a služby jako Office Online, OneDrive, Teams, Forms nebo OneNote používat i nadále zdarma.

2. Zvyšte bezpečnost vašich dětí

Bezpečné online hodiny se za poslední měsíce naučil dělat snad každý. Je vhodné dětem před prázdninami připomenout zásady bezpečného chování, a to třeba na stránkách projektu Kraje pro bezpečný internet (www.kpbi) nebo E-bezpečí (www.e-bezpeci.cz). A pokud jde o vaše vlastní děti, zkuste vyzkoušet Microsoft Family Safety – nástroj, který monitoruje chování vašich dětí na internetu a hlídá, aby na něm trávili jen tolik času, kolik dovolíte. A stejná omezení umí nastavit i pro mobilní telefony nebo herní konzole podporovaných platforem.



3. Začněte pracovat se zpětnou vazbou

Během online výuky bylo díky vypnutým kamerám (ale dost často i při těch zapnutých) poměrně složitě vycítit, jaká nálada ve třídě panuje a v jakém rozpoložení jednotliví žáci jsou. Do Teamsů přibyla aplikace Reflect, která umí s touto zpětnou vazbou pracovat. Žáci mohou s vámi soukromě sdílet, jak na tom jsou a vy poté, i na základě historie jejich odpovědí snadno zjistíte, jak na tom jsou. A vězte, že ji využijete i v rámci prezenční výuky, protože žák se jen tak před třídou "nepřizná", že není úplně v pohodě.




4. Využijte poslední rok a půl ve svůj růst a prospěch

Množství novinek, které většina pedagogů za poslední rok a půl vstřebala, je neuvěřitelné. Je samozřejmě škoda, že se to stalo za takových nepříznivých podmínek, ale i tak jste se každý z vás o dost posunuli. Jak ti, kteří s online nástroji začínali, tak ti, kteří je znali a jen je začali používat na maximum a radili i ostatním. Tak toho využijte, začněte se dál rozvíjet a pracovat na těch silných základech, které nyní máte. Protože pro ty žáky, kteří jsou dneska ve školách, to je budoucnost (a samozřejmost).

Mnozí z vás také poznali, že díky vhodným licenčním programům (ať již od zřizovatele nebo pořízený samotnou školou) mohou stejné produkty jako ve škole, používat i učitelé a žáci na svých soukromých počítačích, tabletech nebo telefonech. I to dává obrovský prostor pro možné nové aktivity, tak se případně zeptejte u vás ve škole, zda Microsoft 365 máte a jak jej mohou využívat vy i žáci na doma. A je jedno, zda mají Windows, macOS, iPadOS nebo Android.



5. Digitalizujte, co můžete (a co dává smysl)

Mnoho škol a pedagogů během posledních měsíců také poznala velké množství užitečných nástrojů. OneNote jako školní digitální sešit pro přípravy, OneDrive jakožto online úložiště pro vaše pracovní soubory, podklady, data a přípravy, Forms pro písemky, co se samy opravují nebo Teams, které není nutné asi představovat. A do toho přišla i mnohá další vylepšení, jako je schvalování čehokoliv elektronicky apod. Nedělejte tedy již papírové dotazníky a přihlášky, neschvalujte si věci papírově nebo mailem či nenoste soubory na flashkách, ale spolupracujte online a digitálně kde to jen jde. Ten ušetřený čas za počáteční „námahu“ při digitální transformaci za to stojí.



6. Začněte spravovat zařízení efektivně

Také zařízení ve školách zažily během posledního roku velkou revoluci, a to zejména co se jejich počtu týče. A pro školy se už nyní připravují další programy pro nákup zařízení. Co to znamená? Kromě snazší práce s digitálními technologiemi také výzvu pro správce IT techniky, jak tyto všechna zařízení efektivně zpracovat. Odpovědí je Microsoft Endpoint Manager (Intune), který je součástí balíčku Microsoft 365. Díky němu je možné zařízení s Windows, iOS, macOS, ipadOS nebo Android spravovat vzdáleně a pouze skrze internetový prohlížeč. Inventarizace, vzdálená instalace aplikací, centrální správa politik nebo vestavěného antiviru Defender ve Windows 10 je pak hračkou a je jedno, zda těch zařízení máte 10 nebo 500. Také obnova počítače do výchozího stavu při předávání zařízení jakožto zápůjčky novému uživateli je otázkou chvíle. 



7. Zapojte se do komunity

Jedním z pozitivních bodů poslední doby byla ukázka toho, jak si učitelé vzájemné pomáhali. Jak ti, co znali dané technologie byli ochotni obětovat svůj čas a radit ostatním i z jiných škol. A možná si říkáte, kde se to naučili. Mnozí samostudiem, mnozí díky tomu, že jsou součástí skupin a komunit stejně nadšených učitelů, kteří nemusí být a často ani nejsou specialisté na IT, ale jen je baví využívání technologií ve svých předmětech. Jednou z takových komunit je i Microsoft Innovative Educator Expert a právě do té se můžete do 15. července zapojit i vy. Kritériem není, co umíte, ale co chcete umět. Více informací o MIEE najdete na aka.ms/MIEECZ


8. Přijeďte na letní školu

No a pokud chcete zažít, jak taková komunita vypadá, funguje a spolupracuje, je nejlepší možností se vydat na Letní školu moderních učitelů. Ta se letos koná již po jedenácté a díky velkému zájmu jsou opět v srpnu otevřeny 2 turnusy. Tak přijeďte načerpat nápady a inspiraci. Více informací najdete na www.letni-skola.cz


 

9. Připravte se na nový rok (a odpočiňte si)

Nebojte, nejprve si zasloužené odpočiňte. Ale i v novém roce jsou připraveny nové výzvy a to doslova – do škol budou mířit nová zařízení, bude se potřeba vyrovnat s výpadkem vzdělávání u některých žáků, přichází nová revize RVP informatiky, do běžných předmětů se budou více integrovat aplikace jako jsou Word, Excel, PowerPoint a další, a tak je potřeba sledovat tyto změny a trendy a být na ně připraven. Jak? No třeba právě díky komunitním skupinám nebo letní škole.


A s tím souvisí i výuka na středních školách. Dneska je doba cloudová, o tom není pochyb. Tak proč nezačnete učit věci jako databáze, sítě, správu klientských stanic nebo serveru v cloudu? Vždyť Azure je pro studenty zdarma a tak může mít k těmto zdrojům přístup kdokoliv a kdykoliv. A samozřejmostí jsou i nové technologie jako umělá inteligence nebo strojové učení. Je jasné, že dostupností technologie to nekončí, ale je potřeba se ji někde i naučit. A k tomu slouží portál Microsoft Learn, kde se veškeré tyto nové technologie můžete naučit. Opět zdarma. 




10. Neusněte na vavřínech 

Vy víte nejlépe, kolik času a úsilí jste museli věnovat tomu, abyste začali používat digitální technologie a abych jejich využití bylo smysluplné. Za to vám samozřejmě patří obrovský dík a jste zcela jistě pedagogičtí hrdinové distanční výuky. Ale pozor, asi nic se aktuálně nevyvíjí rychleji než právě ty technologie. A proto je potřeba neusnout na vavřínech zvládnuté online výuky a neustále se vzdělávat, zkoušet nové postupy a technologie, hledat správné (a nacházet slepé) uličky a nebát pracovat s chybou.

 

Díky moc všem a přeji vám krásné a pohodové léto.

úterý 1. června 2021

Jak správně a snadno na webináře v Teamsech?

Možností, jak udělat webinář v Teamsech je opravdu hodně - mezi ty nejpoužívanější patří prosté vypublikování odkazu na schůzku na stránky školy nebo jeho poslání emailem. Druhou, o něco sofistikovanější možností je udělat přihlášení skrze Microsoft Forms s následným posláním odkazu všem zaregistrovaným. Uživatelé placených verzí Office 365, tj. verze A3 nebo A5 mají další důvod k radosti - v jejich verzích je dostupná oficiální funkce pro organizaci webináře. Tak se na ní trochu detailně podíváme:

1. Otevřete si aplikaci Teams a v ní položku Kalendář. V pravém horním rohu u tlačítka schůzka klepněte na šipku dolů a z nabídky vyberte položku Webinář



2. Vyplňte standardní položky jako je název webináře, e-mailové adresy PREZENTUJÍCÍCH, od kdy do kdy se webinář bude konat a případně další podrobnosti. 



3. Zatím vše vypadá jako běžná schůzka, ale opak je pravdou - v horní části schůzky máte možnost nastavit, zda na webinář bude vyžadována registrace a zda pro všechny nebo pouze pro uživatele v rámci vaší školy. Zároveň je ale automaticky vytvořen i registrační formulář, jehož vzhled a položky můžete upravit - stačí klepnout na Zobrazit registrační formulář






4. V nově zobrazené stránce si můžete uzpůsobit registrační formulář, zejména co se položek o účastnících týče. Je možné také nahrát obrázek do záhlaví registračního formuláře a celý formulář pochopitelně uložit, zkopírovat odkaz na registraci (tento odkaz pak budete posílat/publikovat) a zobrazit si v prohlížeči náhled registračního formuláře tak, jak bude vypadat pro účastníky. Po odeslání pozvánky prezentujícím a odeslání odkazu na registraci účastníkům je vše z vaší strany hotovo. 



5. Z pohledu účastníka je to vše ještě snazší - ten si otevře odkaz na registraci (a je jedno, zda ho dostal v mailu nebo na něj klikl na webové stránce školy) a vyplní registrační formulář. 



6. Následně mu automaticky přijde emailové potvrzení a pozvánka rovnou s událostí do kalendáře. Snazší to fakt být nemůže. 


A na závěr ještě poslední věc - je zcela logické, že chcete mít přehled o tom, kdo se vlastně na akci registrovat - tuto informaci najdete podobně jako třeba běžnou docházku ve vlastnostech schůzky.


Následně už se stačí do schůzky připojit a vést ji jako standardní schůzku s tím rozdílem, že do 1000 účastníků mohou (dle nastavení) účastníci s vámi komunikovat a spolupracovat, nad 1000 účastníků se již pro ně jedná o pasivní sledování bez možnosti interakce. Horní limit těchto schůzek je standardně 10 000 účastníků, s ohledem na aktuální situaci je do konce roku navýšen na 20 000.