neděle 30. června 2013

Jaký byl TechEd Europe 2013?

Tak jako každý rok se i letos (25. 6. -28. 6.) konala největší evropská IT konference – TechEd Europe. Po předchozích ročnících v Amsterdamu a Berlíně se tentokrát Microsoft rozhodl pro teplejší destinaci, konkrétně Madrid. Lokace pro příští ročník evropského TechEdu není doposud známa, na rozdíl od toho amerického, který se za rok bude konat v Houstonu.

Jako každá správná velká akce i TechEd musel začít povinnou registrací účastníků, kdy kromě klasické visačky na krk a baťohu letos účastníci dostali i velice příjemný dárek v podobě více než velké slevy na zařízení Surface a Surface Pro. Podobnou akci měl Microsoft připravenu i na americkém TechEdu, tam ale byly Surfacy dostupné přímo, což vyvolávalo denně několikahodinové fronty. Možná i proto bylo rozhodnuto, že účastníkům budou zařízení po online nákupu odesílána, a to poměrně rychle, protože ti, kteří to stihli v pondělí, již koncem týdne měli Surfacy doma. Škoda jen, že primárně bylo myšleno na ty země, ve kterých se Surface prodává již nyní, a tak účastníci z ostatních zemí (včetně ČR), to museli řešit buď 
posláním do některé z „podporovaných“ zemí, nebo vydržet do podzimu, až bude Surface dostupný i u nás.

Asi není překvapením, že úterní ráno, kdy akce oficiálně začala, se startovalo v podobě keynote, kterou skoro již tradičně vedl Brad Anderson (Corporate Vice President). Keynote se nesla v duchu oznámení nových verzí produktů (a že jich letos bylo), zhodnocení toho, co Microsoft pro zákazníky, IT Pros a developery nabízí a celá keynote byla plna praktických ukázek Windows, Windows Serveru, Visual Studia apod. Ostatně se o tom můžete přesvědčit sami: 


Po keynote následovaly tzv. Foundational Sessions, ve kterých si každý dle svého zájmu mohl udělat jakýsi tematický vstup do konference, a po obědě (velká čest organizátorům, protože vařit a zajistit plynulost podávání obědů pro cca 7000 lidí není nic snadného) již následovaly klasické přednášky v některých z mnoha sálů, které byly IFEMA - Feria de Madrid, k dispozici.

Zároveň se také otevřela neméně důležitá část, Tech Expo, zde desítky firem v čele pochopitelně s Microsoftem či platinovými partnery Dell a HP, představovaly své produkty. Na úterní večer pak byla naplánována Welcome Reception, která v neformálním duchu dala možnost dalším konverzacím a výměně zkušeností.

Středa jako taková sama o sobě nepřinesla nic zajímavého (kromě desítek zajímavých přednášek J). Dohromady jich na celém letošním TechEdu bylo více jak 600! Věděli jste např., že při návštěvě datového centra (kterých je nyní 8 a další 4 jsou ve výstavbě) procházíte mj. i váhovou kontrolou a že nesmíte při odchodu vážit víc než při vstupu? Na druhou stranu, nedělejte si iluze, že se do těchto datacenter jen tak smí, tuto historku vyprávěl samotný architekt Windows Azure Mark Russinovich. Teprve až večer si účastníci mohli lehce oddechnout od IT témat, a to v podobě Country Drinků. V rámci agendy bylo v jednom z madridských parků zamluveno 6 velkých restaurací, které byly rozděleny podle jednotlivých zemí, a v nich pak pro návštěvníky příslušné občerstvení. Nutno podotknout, že Microsoft v rámci TechEdu dost dbá i na tzv. social networking.

Čtvrteční ráno bylo opět v duchu keynote a všem bylo jasné o čemu bude (den předtím totiž na developerské konferenci Build v San Franciscu byla uvedena Preview verze Windows 8.1). Jon DeVaan (Corporate Vice President) zde ukázal velkou řadu novinek této zdarma dostupné aktualizace, vedl rozhovory s některými z důležitých zákazníků, kteří v poslední době na Windows 8 přešli, a velmi netradičním způsobem demonstroval, jak obnovit data ze ztraceného/zničeného zařízení s Windows 8. Demonstrace proběhla v podobě vhození funkčního zařízení Surface do akvária (přežilo cca 4 vteřiny a nejvíc bublin šlo z audio zdířky J). Ostatně se na to v čase 1:14:00 můžete podívat.


Mimochodem, v jedné z pátečních session pak na toto téma byla vedena diskuze a prý se jej pokusí oživit, vždyť v zařízení Surface je jenom cca 60 šroubků J.

Jinak byl čtvrtek podobně jako středa nabitý zajímavými sessions, večer se pak pro změnu konala akce Ask the Experts, kdy měli účastníci možnost si u stolů popovídat s odborníky na dané téma, každý stůl byl tak věnován určitému produktu či technologii.

Páteční, poslední den konference, byl čistě přednáškový, oproti minulým ročníkům byl program ale naplánován až do večera a během dne se nestalo nic, co by asi stálo za zmínku.

Mimo samotných přednášek byly ale k dispozici i tzv. Hands-on Laby, kdy jste si mohli prakticky vyzkoušet nasazení a využívání vybraných produktů, a to buď sami, nebo pod vedením lektora.

Nemá smysl se rozepisovat o náplni jednotlivých navštívených sessions, jelikož každý z vás by si vybral stejně dle svého, nicméně jako obvykle byly z pohledu IT Pro i prezentačních dovedností velice zajímavé a posluchačů plné přednášky Johna Craddocka, Marka Russinoviche či Pauly Januszkiewicz. Ostatně se na většinu z nich můžete podívat: http://channel9.msdn.com/Events/TechEd/Europe/2013#fbid=daslwWIIp1I


Nakonec jen přidám pár fotek, abyste si mohli udělat o akci lepší představu, a těšme se společně na další ročník. 




















































sobota 29. června 2013

Co je nového v PowerPointu 2013?


Všechny dříve uvedené novinky podstatným způsobem usnadňují a vylepšují práci v aplikaci PowerPoint 2013, ale podobně jako u ostatních aplikací sady Office 2013, i zde se můžete setkat s inovacemi, které se nacházejí pouze v daném produktu. Pojďme se na ně tedy podívat.

1. Vylepšený režim prezentace


Aplikace PowerPoint je primárně využívána k tvorbě prezentování a často o úspěchu prezentace rozhoduje způsob jejího odprezentování. K správnému prezentování potřebuje mít lektor či učitel přehledné informace o prezentaci v takové formě, kterou posluchači neuvidí, ale prezentátor ano. A právě s těmito nástroji přichází vylepšená funkce prezentačního režimu. Zapomeňte na „obyčejné“ duplikování obrazovek, kdy na počítači lektora i na plátně je ten samý obraz.

Nový prezentační režim (který se zobrazuje právě a pouze na obrazovce lektora) nabízí mnoho důležitých informací, které pomohou udělat celou prezentaci snazší a úspěšnější. Co všechno je tedy v tomto režimu dostupné?
  • Náhled aktuálního snímku
  • Náhled následujícího snímku
  • Čas od spuštění prezentace
  • Aktuální čas
  • Zobrazení poznámek včetně možnosti změny velikosti písma
  • Okamžité ukončení prezentace
  • Nástroje pera a laserového ukazovátka
  • Zobrazení všech snímků
  • Přiblížení části snímku
  • Aktivace černé obrazovky
  • Přepínání mezi snímky
  • Číslo aktuálního snímku a počet celkových snímků v prezentaci


Jak vidíte, informací a nástrojů je to opravdu velké množství, nicméně vše se vám někdy při prezentaci může hodit. Ačkoliv jsou všechny uvedené položky zajímavé a využitelné, jednu z nich bych si dovolil představit víc a tou je zvětšení (přiblížení části) snímku. Asi se vám už někdy stalo, že jste potřebovali dát do prezentace např. nějakou přehledovou tabulku, která má mnoho řádků a sloupců. Jak ale zařídit, aby byla i tak k přečtení? V předchozích verzích to uživatelé řešili tím, že tabulku rozdělili na více snímků, čímž si mohli dovolit zvětšit písmo. S touto funkcí ale nic takového dělat nemusíte, stačí dát tabulku na snímek celou a pak si její vybranou část pomocí této funkce snadno přiblížit. Jestliže se vám ale z nějakého důvodu aktivace zobrazení prezentujícího nelíbí, můžete tuto užitečnou funkci na kartě Prezentace ve skupině Monitory vypnout.

2. Motivy šablon

To, že se v aplikacích Office nově zobrazuje po spuštění rovnou nabídka se šablonami dokumentů dané aplikace, již víte z úvodu tohoto dokumentu. V PowerPointu jsou ale šablony zase o něco dále, a to díky motivům šablon. Po výběru šablony si totiž ještě navíc můžete zvolit její motiv, což podstatným způsobem přispívá k originalitě vašich prezentací a několikanásobně to zvyšuje celkový počet dostupných a jedinečných šablon. Zároveň si při výběru šablony můžete pomocí příkazu Další obrázky (který se nachází v dolní části okna) zobrazit nejenom titulní, ale i další snímky dané šablony a motivu. Již před zahájením tvorby prezentace tak můžete mít ucelený přehled o tom, jak vaše prezentace bude ve výsledné podobě graficky vypadat. Zároveň si všimněte, že nově většina nabízených šablon je v širokoúhlém formátu, a tak se i PowerPoint přizpůsobuje trendu širokoúhlého zobrazení, které je dnes již skoro standardem u televizí a monitorů a začíná se zabydlovat i u projekcí.


3. Slučování obrazců

Stalo se vám někdy, že jste do prezentace potřebovali vložit určité obrazce, ale PowerPoint je neměl v nabídce? Pokud ano, tak tato novinka je přesně pro vás. Nově totiž můžete po vložení obrazců do snímku jejich tvary sloučit, a to (po jejich označení, např. s klávesou Ctrl) následujícími operacemi, které se nacházejí na kontextové kartě Formát ve skupině Vložit obrazce:
·         Sjednotit
·         Kombinovat
·         Rozdělit
·         Vytvořit průnik
·         Odečíst
Jak výsledek takových operací vypadá, si pak můžete prohlédnout na následujících obrázcích.






4. Pokračování v prezentaci

Někteří z vás zcela jistě mají (nebo vytvářejí) prezentace o délce několika desítek snímku. Sami asi víte, jak obtížné je si někdy vzpomenout, na jakém snímku prezentace jste při posledním prezentování skončili. Od verze PowerPointu 2013 již vzpomínat nemusíte, protože PowerPoint vám to při opakovaném spuštění prezentace poví sám pomocí textového pole v pravé části okna aplikace. Nikoho už pak asi ani nepřekvapí, že po klepnutí na toto informační okno se automaticky dostanete na uvedený snímek.


5. Úpravy obrázků

Jedněmi z nejpoužívanějších úprav grafických objektů v PowerPointu je změna jejich stylu a oříznutí. Pokud ale takovou operaci děláte častěji, asi uznáte, že neustálé přepínání na kontextovou kartu Formát a vyhledání příslušného příkazu mezi velkou nabídkou ostatních není zcela efektivní. Proto je možné nově klepnout pravým tlačítkem na vybraný obrázek, u kterého chcete danou změnu provést, a ihned se vám nad klasickou kontextovou nabídkou zobrazí ikony příkazů Styl a Oříznout, pomocí kterých můžete vyvolat požadované změny.



6. Nové přechody

Velice zajímavou funkcí, která dělá prezentace atraktivnější (pokud to autor prezentace nepřežene), je funkce přechody. A jak už to s každou novou verzí PowerPointu bývá, i ve verzi 2013 najdete nové a neotřelé, které pomohou vaši prezentace udělat ještě zajímavější.


7. Kapátko

Možná na pohled menší, ale pro někoho důležitá novinka je možnost využití funkce kapátka při změně barvy objektů. Pokud chcete přebarvit objekt v prezentaci pomocí jiné, na snímku již použité barvy, nemusíte složitě hádat a odhadovat, o jakou barvu se jedná. Nově stačí v nabídce barev klepnout na položku Kapátko, následně kliknout na barvu, kterou chcete do výběru dostat, a poté ji použit na přebarvení objektu. Jak snadné a efektivní.



8. Nové možnosti komentářů

Další, podstatným způsobem přepracovanou funkcí, jsou v PowerPointu komentáře. Pokud na dokumentu spolupracujete s více autory dohromady (a třeba i najednou online), je možné využít komentáře kromě jejich standardní funkce i k jakési formě diskuze. Jakmile totiž na daném snímku přidáte komentář, zobrazí se vedle vašeho jména časový údaj, kdy byl komentář vložen. A v takové formě se zobrazí i dalším autorům, kteří tak mohou na váš komentář ihned zareagovat. Online spolupráce tak v PowerPointu dostává zcela nový rozměr.