pondělí 25. října 2021

Nová verze školní tabule Whiteboard je tu!

Během distanční výuky si své místo na slunci mimo Teams, Forms a dalších nástrojů ze sady Office 365 našla také aplikace Whiteboard. Možnost snadného psaní jako na skutečné tabuli, ukládání tabule v cloudu a přístup k ní kdykoliv a odkudkoliv ukázaly mnoha pedagogům nové možnosti využívání technologií ve výuce. 

A ač to možná trvalo trochu déle, než si někteří přáli, i vývojáři v týmu Whiteboardu neusnuli na vavřínech a pracovali na nové, přepracované a vylepšené verzi, která přináší desítky vylepšení a vy si je již můžete dnes vyzkoušet ve všech verzích (tj. webové na adrese whiteboard.microsoft.com, v desktopové verzi v rámci Windows 10/11 a samozřejmě i na mobilních platformách iOS a Android). Tak jak to bývá, některé změny jsou vidět na první pohled, některé jsou trochu schovány a samozřejmě se nezapomenu zmínit i o tom, co vás ve Whiteboardu v následujících týdnech a měsících čeká za další novinky. Jde se na to! 

Jako první si asi všimnete přepracovaného grafického rozhraní, které je rozděleno do dvou částí - nabídka vlevo vám zobrazuje ikony pro rychlý výběr objektu, kreslení/psaní a vložení nového objektu, zatímco v horním panelu máte (téměř) vždy dostupné nástroje pro rychlé kreslení, psaní a mazání. S poznámkami, textem, či obrazci jste se mohli potkat již dříve, co zde ale je nové jsou reakce a především šablony. Ty sice taktéž v omezeném počtu byly dostupné i v dřívější verzi, ale nově jich máte dostupných více jak 40 a můžete si tak snadno a rychle připravit podklady nejen pro výuku ve třídě. 

V rámci nové verze byl i "smazán" dluh vůči českým učitelům, protože ve staré verzi nebyly podporovány všechny české znaky speciálního výchozího typu písma, které simuluje to rukopisné. 

Když už jsme u těch rukopisných poznámek, i ty byly vylepšeny a to nejen z pohledu nových dostupných barev, ale vylepšených mřížkových rozložení. Aktivitám, kdy každý žák má svou vlastní barvu a píše do "svého" lístečku tak mohou začít.


Také další z nových položek - reakce si své místo ve třídě určitě najde. V mnoha případech je to trochu neprávem opomínaná funkce, ale vzpomeňte si, jak fungují dneska sociální sítě - na reakcích typu líbí/nelíbí apod. A stejné vyjádření pocitů tak mohou dát žáci nebo i vy práci, kterou jednotliví žáci na tabuli zrovna dělají. 


Nejen učitelům matematiky pak přijdou vhod nové tvary, ze kterých pak můžete snadno tvořit různé diagramy, názorné procesy či ve školství často oblíbené myšlenkové mapy. 


No a to nejlepší nakonec - nástroje pro psaní a kreslení. To jsou ty, co jsou zobrazeny v horním panelu a jsou stále viditelné - protože o psaní na tabuli jde přece na prvním místě. Ale i zde se můžete setkat s mnoha novinkami. Tou první je snadná možnost volby tloušťky čáry, kterou kreslíte a tou druhou pak možnost kromě klasické obyčejné čáry nakreslit i šipku nebo dvojšipku. To provede pomocí výběru v dolní části nabídky. No a pokud jste se někdy pokoušeli nakreslit rovnou čáru, asi to nebylo úplně snadné. I to je minulostí, stačí držet klávesu Shift a rovné čáry či spojnice bodů jsou dokonalost sama. 




A pochopitelně stále můžete využívat funkci vylepšení rukopisných obrazců, kdy pro nakreslení trojúhelníku a jiných geometrických tvarů není potřeba vkládat obrazec, ale stačí jej alespoň přibližně nakreslit a Whiteboard se už o dorovnání postará sám. Tato funkce se dá samozřejmě trvale vypnout, případně pokud se chcete z nějakých důvodů vrátit ke svému "nedokonalému" tvaru bez vypínání toto funkce, stačí použít volbu Zpět. 

Jak je vidět, změn je na první (i druhý) pohled opravdu hodně a to samozřejmě není všechno. Během následujících týdnů se tak můžete těšit například na tyto nové funkce:

  • možnost vkládání dokumentů, do kterých následně můžete kreslit a psát
  • ve sdílené tabuli možnost zobrazení kurzorů a jmen ostatních uživatelů, takže máte vždy přehled o tom, kdo a co zrovna na sdílené tabuli dělá. Mnozí učitelé poznali sílu sdílené tabule, ale bohužel mnozí také poznali, co dokáží žáci, když jim dáte možnost vám vzdáleně psát na online tabuli - v mnoha případech tím online hodina skončila.


  • laserové ukazovátko - pokud chcete použít tabuli jako prostor pro sdílení informací, funkce virtuálního ukazovátka se vám bude určitě hodit.

pátek 15. října 2021

Výuka čtení, v Teamsech vše změní!

Asi každý pedagog se mohl v posledních měsících přesvědčit o tom, že Teamsy zdaleka nejsou jen nástroj na vyřešení online hodin se žáky. Stále více a více učitelů je denodenně používá jako nástroj pro podporu běžné prezenční, případně hybridní výuky a jednou z posledních novinek, která do Teams přibyla, je funkce, na kterou jsme v oblasti využívání počítačů ve výuce čekali poměrně dost dlouho - podpora při procvičování čtení psaného textu. A hned na začátek dodám, že s plnou podporou češtiny! Samozřejmě se ale nástroj Pokrok ve čtení dá skvěle využít i pro podporu výuky cizích jazyků. Kromě češtiny je podporováno pochopitelně i několik desítek cizích jazyků.

Asi vás nepřekvapí, že je tato funkce (podobně jako pro výuku programování) součástí Zadání. A to z toho důvodu, že daná funkce i automaticky žáka "hlídá", kontroluje jeho čtení a zobrazuje i výsledky. Ostatně nejlepší asi bude, když se na to rovnou podíváme:

1. V sekci Zadání daného týmu vytvořte nové zadání a vyplňte potřebné položky. V části Připojit vyberte položku Pokrok ve čtení.


2. Nahrajte do Zadání dokument ve formátu Word nebo PDF s úryvkem, který mají žáci číst. Po nahrání můžete zadat také počet pokusů a citlivost na výslovnost či zda má být součástí zadání i nahrávka studenta (student si pochopitelně musí tuto volbu zapnout také). Klepněte na Další, dokument je přiložen k zadání a přes tlačítko Zadat jej pošlete žákům. Tím je vše ze strany učitele hotovo a míček je na straně žáka.




3. Žák si otevře vytvořené zadání a klikne v položce Moje práce na název přiloženého dokumentu. Otevře se přípravné okno se zobrazeným počtem pokusů a nastavením mikrofonu a případně i kamery. Po stisknutí tlačítka Spustit může žák začít číst úryvek. Jakmile žák celý text přečte, stačí klepnout na tlačítko Přečteno, režim čtení se vrátí do předchozí obrazovky a pokud chce žák tento pokus odevzdat, stačí klepnout na Použít tuto nahrávku. Ta se nahraje do zadání a je možné ji standardním způsobem odevzdat.





4. To, co je tím zásadním ve využívání nástroje Pokrok ve čtení je fakt, že pochopitelně mezi žákem a pedagogem nekoluje jen samotná nahrávka, ale že Teamsy umí vyhodnotit, jak žák text přečetl. A kontroluje se toho poměrně hodně - od nepřesné výslovnosti a vynechaných slov, až po naopak slova vložená, která v textu nejsou. Učitel si může pochopitelně přehrát zvukový záznam (a případně podívat i na video), aby se ujistil ve správnosti ohodnocení a následně poslal zadání opravené zpět. 



neděle 10. října 2021

Jsou Teams připraveny na novou informatiku? Víc, než si myslíte!

O nové informatice toho bylo (a zcela ještě bude) napsáno dost. Jedno je jisté - v rámci hodin informatiky se mnohem více bude výuka zaměřovat na podporu logického myšlení, algoritmizace a programování. 

A podobně, jako je nástroj Microsoft Teams skvělým doplňkem běžné prezenční či hybridní výuky (komunikace se žáky, zadávání úkolů, hlasování, zpětná vazba, pochvaly a mnoho dalších funkcí), tak i svými dalšími funkcemi je připraven na podporu již zmíněného programování a to konkrétně v části zadávání úkolů. Jak přesně? Jednou z možností připojení podpůrných souborů a zdrojů je v nabídce při tvorbě zadání položka MakeCode a na tu se v tomto článku podíváme, protože právě díky ní máte možnost skvěle procvičovat se žáky zmiňované programování. A to nejen v jazyku MakeCode.

1. Otevřete si okno pro vytvoření nového zadání, zadejte veškeré potřebné informace a v položce Připojit vyberte MakeCode.



2. V nově zobrazeném okně si vyberte, jaký typ projektu chcete vytvořit, zadejte název souboru a klepněte na Připojit.




3. Ověřte si, že je soubor připojen a že je nastaveno, že žáci upravují vlastní kopii. Následně jen zbývá úkol zadat.

Následně je zapotřebí aktivita na straně žáka - ten si úkol otevře, klikne na soubor přiložený k zadání, vypracuje a odevzdá. Mimochodem, všimněte si, že není potřeba úkol vypracovávat pouze v rámci blokového jazyka MakeCode, ale je možné se přepnout i do JavaScriptu nebo dokonce Pythonu, čímž se dostáváme k využití i na úrovni středních škol. 

Každopádně po odevzdání se opět celá práce vrací k vyučujícímu, který si ji otevře a standardně ohodnotí, případně ji může rozbalovací funkcí tlačítka Odeslat zpět vrátit k přepracování. 


Poznámka: Pokud tuto funkci ve svých Teamsech nevidíte, je potřeba, aby jí váš správce Office 365 v Teams Admin centru zapnul a to konkrétně v položce Zadání.



úterý 5. října 2021

Jak stáhnout a nainstalovat Windows 11?

Dnes, 5.10.2021, je ten den, kdy oficiálně vychází Windows 11 (a také Office 2021 a mnoho produktů z řady Surface). My se teď společně podíváme na to, jakým způsobem můžete na Windows 11 přejít.

Pro běžné uživatele bude situace následující - v rámci jednotlivých vln pro nasazení Windows 11 se na kompatibilních počítačích v následujících dnech a týdnech objeví možnost upgradu přímo skrze Windows Update. Je samozřejmě zapotřebí, aby váš počítač splňoval technické požadavky. Nicméně i tak se může stát, že se vám upgrade na Windows 11 nenabídne. Proč? Protože kromě technických požadavků Microsoft kontroluje i kompatibilitu s ovladači a případně i aplikacemi, které v počítači máte nainstalovány a pokud najde nějaký problém, vytvoří se tzv. safeguard hold, tj. pozastavení nabízení Windows 11 na váš počítač, dokud nebude problém vyřešen. 


Jak zjistit, že je váš počítač kompatibilní? Pomocí nástroje Kontrola stavu osobního počítače. Ten vám po instalaci zobrazí detailní informace a výsledek možného přechodu na Windows 11. Pokud máte od nástroje "zelenou", můžete si Windows 11 nainstalovat a buď počkáte, až se vám sám nabídne v rámci Windows Update, nebo pokud se nemůžete dočkat a patříte mezi tzv. early adopters, máte možnost přejít na Windows 11 hned dnes, tj. v den vydání. 



Možnosti pro instalaci máte v základu tyto:

1. Stažení Pomocníka pro instalaci systému Windows 11 - a následně pomocí kroků v průvodci a výběrem toho, jak bude upgrade postupovat a co všechno chcete zachovat, můžete na Windows 11 přejít. Podmínkou je licence na Windows 10 a nainstalovaná verze Windows 10 alespoň 2004 a 9 GB volného místa na disku.


2. Vytvoření instalačního média pro Windows 11 - tento průvodce pro změnu slouží pro vytvoření spouštěcího instalačního USB média pro čistou instalaci na vašem počítači, případně pro instalaci na jiném počítači.





3. Poslední možností je stažení čistého ISO souboru, se kterým si můžete naložit dle potřeby a slouží zejména pro technické správce, pro hromadné instalace apod. 

Důležité je, že veškeré tyto možnosti jsou v den vydání dostupné a to na jedné stránce - Stažení systému Windows 11. Vyberte si tedy možnost, která vám vyhovuje nejvíce a užijte si Windows 11.

pondělí 4. října 2021

Jak správně vrátit v Teams práci k přepracování?

Funkce Zadání v Microsoft Teams získává čím dál více na popularitě a je to jen další ukázka toho, jak je možné Teams využívat i pro běžnou prezenční či hybridní výuku. To, jak zadání vytvořit a odeslat je věc asi jasná, my se dnes podíváme na jednu novou funkci a tou je odeslání práce žákovi zpět k přepracování.

Doposud měli učitelé k dispozici "pouze" tlačítko Odeslat zpět, které fungovalo tak, že odeslalo ohodnocenou/okomentovanou práci zpět žákovi a pokud se tak stalo před vypršením termínu pro odevzdání, žák mohl práci (pokud na to byl upozorněn), opravit a předělat.

Nově se však učitelům nabízí možnost vrátit práci k přepracování přímo a to následujícím způsobem:

1. Otevřete si v zadání práci studenta, kterou chcete vrátit zpět k přepracování. 

2. Dopište komentář, případně průběžné hodnocení a rozbalte si nabídku u tlačítka Odeslat zpět a vyberte položku Vrátit k revizi. Tím žákovi vrátíte práci rovnou k revizi a v tomto stavu ji vidíte i v přehledu odevzdaných prací. 




3. Žák dostane přímou notifikaci o tom, že mu byla práce odeslána zpět k přepracování a po novém vypracování má možnost ji poslat opravnou pomocí tlačítko Odevzdat znovu. Tím je proces znovuodevzdání zadání dokončen.




sobota 2. října 2021

Jak řadit formuláře/písemky v Microsoft Forms do složek?

Mnoho pedagogů (nejen) během posledních měsíců poznalo sílu online prostředí Office 365 a specificky pak i služby Forms - nástroje pro tvorbu formulářů, dotazníků, testů či písemek. A nebylo výjimkou, že během těch pár měsíců se jich ve vašich účtech nahromadilo několik stovek. Pro někoho pak může být následná práce a přehlednost poměrně omezují a to i přesto, že v pravém horním rohu přehledu všech formulářů existuje vyheldávací pole, pomocí kterého je možné libovolný test opravdu rychle vyhledat.

V těchto dnech je však do školních Office 365 nasazována právě tato funkce (po které uživatelé opravdu hlasitě volali) a tak byste již měli mít možnost uspořádávat formuláře do složek, resp. kolekcí, jak se nová funkce jmenuje. Pojďme se tedy detailněji podívat, jak na to:

1. Otevřete si službu Microsoft Forms a to buď skrze přihlášení do vašeho účtu Office 365 na adrese office.com nebo přímo na stránce forms.office.com

2. Klepněte v dolní části okna na položku Všechny moje formuláře


3. V horní části okna nad přehledem všech formulářů klepněte na položku Nová kolekce, zadejte název kolekce, např. Písemky na Zeměpis, Písemky 6.A apod. a klepněte na Vytvořit.


4. Následně již stačí najet u vybraného formuláře na ikonu 3 teček a vybrat volbu Přesunout do kolekce - Název kolekce.


5. Vybraný formulář/test je přesunut do nové složky/kolekce a takto můžete pokračovat i u ostatních formulářů.





Nezapomeňte, že pro vás jsou připraveny další cenné materiály týkajících se Microsoft Forms a to zejména: