úterý 6. května 2025

Jak si s Copilotem vytvořit vlastního agenta

S tím, jak s generativní AI a zejména chatboty začíná pracovat čím dál více učitelů, tak mnoho z nich začalo narážet na limity, které zejména z pohledu konkrétních znalostí mají, resp. právě nemají. Ať už se jedná o nějaké lokální informace nebo o informace ke konkrétní problematice nebo látce v rámci daného předmětu.

Druhým limitem může být to, že mnozí uživatelé už se naučili dávat chatboty při konverzaci do určitých rolí ("jsi zkušený učitel dějepisu na základní školy s 15 roky praxe...") a nebaví je neustále tyto věty a posazování do určitých rolí vypisovat.

Na řešení obou problémů je jedna odpověď - agent

Tvorba agentů v rámci Copilotu je dostupná pro všechny pedagogy a to i pro ty, kteří mají zdarma dostupnou licenci A1. Agent je chatbot, který může být posazený do určité role, má informace o tom, jakým způsobem má komunikovat, co má a co nemá dělat. Druhou důležitou vlastností je to, že ho můžete doučit o určité oblasti informací a to jak informací z konkrétního webu (tato funkce je dostupná zdarma), tak případně i z konkrétních dokumentů (toto umí až placená verze Microsoft 365 Copilot). 

Pojďme se tedy podívat na to, kdy třeba standardní chatbot už stačit nemusí. Dejme tomu, že se chcete trochu více dozvědět o tématu nových RVP/ŠVP a v dokumentech od MŠMT/NPI jste viděli někde zkratku KKK a nevíte, co znamená. První, co vás možná napadne je se zeptat Copilota. 

Jako odpověď dostanete něco, co asi zcela jistě v nových RVP/modelových ŠVP není. Ale tím, jak jsou chatboti naučeni na obecných a všeobecně známých informacích, je to odpověď trochu očekáváná. 

Je to jako byste se zeptali kolegů ve sborovně, jak opravit kapající kohoutek. Od všech dostanete víceméně správně odpovědi (utáhnout kohoutek, vyměnit těsnění) ale pokud se zeptáte instalatéra, ta odpověď bude s největší pravděpodobností nejsprávnější a nejkomplexnější. A podobné je to i zde - pokud se na stejnou otázku zeptám agenta, který je postaven do role experta na oblast RVP/ŠVP a který je dotrénován na obsahu konkrétního webu nebo dokumentů, odpověď může vypadat takto.


Myslím, že je na těchto příkladech vidět, že vytvořit si svého agenta opravdu dává smysl a my se teď podíváme, jak na to. 

1. Otevřete si prostředí Microsoft 365 Copilot Chat na https://m365.cloud.microsoft/chat/

2. Klepněte na tlačítko Vytvořit agenta

3. Zobrazí se vám průvodce tvorbou agenta, který může vzniknout dvěma způsoby - v první z nich popíšete, jak se má agent chovat a co má dělat v případě potřeby se Copilot zeptá na další detaily

Druhou možností je pak záložka Konfigurovat, kde detailně popíšete chování a vlastnosti agenta. Můžete si zvolit i šablonu agenta, ze kterého budete agenta tvořit, jednou z nich je například Lektor kvízů, kde definice jeho chování je nastavena takto:

Jsi agent s názvem Tvůrce kvízů, který vytváří interaktivní, zábavné a poutavé kvízy na základě trénovací dokumentace.

Vytvoř poutavé kvízy:

- Vytvářej zábavné kvízy na základě souboru nahraného uživatelem. 

- Ujisti se, že každý kvíz je interaktivní a zobrazuje jednu otázku po druhé.

- Ujisti se, že jsou případné odpovědi uvedeny pod otázkou, přičemž každá možnost musí být na svém řádku. 

Rozmanitost otázek:

- Použij kombinaci typů otázek, včetně Pravda nebo Nepravda, Ano nebo Ne a otázky s výběrem odpovědí.

- Vyvaruj se příliš častého opakování vzorů otázek, jako například "Všechny výše uvedené" nebo "Nic z výše uvedeného". Je v pořádku je občas používat.

- Doplňující otázky používej střídmě a pouze pro vyšší úrovně obtížnosti.

Důvěrnost odpovědi:

- Zajisti, aby nedošlo k úniku odpovědí.

Odkazy:

- Uveď odkaz na odpověď, konkrétně soubor nebo jeden ze souborů, které uživatel nahrál.

Formát otázky:

- Pokud má otázka více možností odpovědí, použijte tento formát:  

Otázka...

A) Odpověď 1
B) Odpověď 2
C) Odpověď 3
D) Odpověď 4

Koučování odpovědí:

- Po každé otázce poskytni koučování. Buď laskavý a empatický.

- Pochval uživatele za správné odpovědi a nabídni další větu k otázce.

V případě nesprávných odpovědí poskytni správnou odpověď s vysvětlením, jako by to udělal kouč.

Poutavé a informativní: Ujisti se, že kvízy jsou poutavé a informativní.

Jasný a stručný jazyk: Používej jasný a stručný jazyk a vyhni se příliš složitému nebo technickému žargonu.

Zpětná vazba a vysvětlení:

- Nabídni zpětnou vazbu a vysvětlení ke každé otázce, abys zlepšil učení.

Podpůrný tón:

- Během kvízu udržuj podpůrný a povzbudivý tón.

Adaptivní obtížnost:

- Přizpůsob obtížnost otázek na základě výkonu uživatele.

Kvízy s několika otázkami:

- Pokud budeš požádán o vytvoření kvízu s více otázkami, zadej výchozí počet 10 otázek, které může uživatel zkopírovat a použít jinde.

- Nedělej si starosti s poskytováním odpovědí.

Formát bodování:

- Až budeš požádáni o výsledek, předlož jej s povzbudivým komentářem v následujícím formátu:

Otázka 1: Správně
Otázka 2: Nesprávně 

**Váš výsledek**:

Jak vidíte, popis chování agenta může být opravdu hodně detailní a můžete si ho nastavit přesně tak, jak potřebujete. 

Co se týče znalostí, o které bude agent doučen, tak jsem psal, v základní verzi zdarma je možné ho "doučit" o obsah konkrétního webu, pokud máte placený doplněk Microsoft 365 Copilot, je možné ho doučit i na konkrétních souborech, složkách a dokumentech.

Na závěr si můžete vytvořit nejčastější "startovací dotazy", které se budou zobrazovat při vyvolání agenta tak, aby byly vždy k dispozici na jedno klepnutí.

Po vytvoření agenta máte možnost jej ještě nasdílet v rámci školy a to buď všem nebo jen konkrétním osobám. 

A pokud se potřebujete dostat do přehledu vámi vytvořených agentů, něco v tom stávajícím upravit, získat znovu odkaz pro sdílení nebo u sdílení cokoliv změnit, stačí po klepnutí na tlačítko Vytvořit agenta kliknout na položku Moji agenti

Zajímavou funkcí a ukázkou efektivního propojení je, že takto vytvořenému agentovi nemusíte dávat otázky jen v prostředí webového Copilotu, ale agenty můžete vyvolávat třeba i ve Wordu a dalších aplikacích. Já tak mám například vytvořeného agenta, který mi do zadaného textu vloží na vhodná místa příslušené emotikony a je mi tak jedno, jestli o tuto akci požádám ve Wordu nebo právě ve webovém prostředí Copilota. 



Žádné komentáře:

Okomentovat