Ať již provádíte čistou instalaci nebo upgrade, je vždy
silně doporučeno si stávající data zálohovat na nějaké externí úložiště typu
přenosný pevný disk, USB flash disk, síťové uložiště apod. Nicméně ne pro
všechny uživatele je toto věc snadná a může se stát, že na některé důležité
soubory zapomenete apod. Kromě dat by ale běžný uživatel chtěl určitě mít i po
čisté instalaci zpět svoje stávající prostředí včetně nastavení, uživatelských
účtů a dalších položek. Proto Microsoft má již poměrně dlouho v nabídce nástroj
Migrace profilu uživatele, který tyto, pro někoho technicky i časově náročné
operace, provede za vás. V systémech Windows 7 a Windows 10 je tento nástroj
již součástí systému, pro systémy Windows XP a Windows Vista je nutné jej
nainstalovat/spustit.
Stáhnout si jej můžete na stránkách společnosti Microsoft:
http://windows.microsoft.com/cs-CZ/windows7/products/features/windows-easy-transfer,
– případně přímo na stránkách Microsoftu v tzv. Download
centru, kde se nachází vše, co tato společnost nabízí ke stažení.
Filozofie práce tohoto nástroje je taková, že zejména před
čistou instalací spustíte na starém PC, resp. starém operačním systému, tento
nástroj, který prohledá celý počítač a dá vám vybrat, co a kam chcete
zazálohovat. Po provedení zálohy nainstalujete čistý operační systém a v něm
spustíte opět tento nástroj. Z dříve vytvořené zálohy obnovíte požadovaná data
a nastavení.
V prvním, uvítacím kroku jste informováni o tom, že tento
nástroj umí přenést na novou instalaci uživatelské účty, dokumenty, hudbu,
obrázky, oblíbené položky internetového prohlížeče, videa a další soubory.
V druhém kroku průvodce vám jsou nabídnuty tři možnosti pro
přenos dat do nového systému. První z nich je kabel nástroje Migrace profilu
uživatele. Jedná se o speciální kabel pro tento nástroj, který umožňuje
propojit dva počítače a výše uvedená data přenést. Tento kabel mezi uživateli
není moc rozšířený, a to nejen pro jeho jednostranného využití, ale také proto,
že neobsahuje žádnou vlastní paměť, a slouží tedy pro přímý přenos dat mezi
starým a novým počítačem, nikoliv pro přenos mezi instalacemi na jednom
počítači.
Druhou variantou je možnost přenosu dat po síti, kdy oba
počítače musí být zapojeny do stejné sítě. Opět jako v předchozím případě je
toto vhodná možnost pouze pro přenos dat ze starého na nový počítač.
Třetí, a zřejmě nejpoužívanější volbou je přenos pomocí
externího pevného disku či USB flash disku. Kapacity dnešních disků dosahují
stovek GB, a tak se dají použít i pro tyto účely. Výhodou je, že máte zálohu PC
provedenou na externím úložišti, a tudíž je možné novou čistou instalaci
provést kdykoliv později. V žádném případě ale nelze považovat toto uložení dat
za bezpečnou zálohu, od toho jsou v systému Windows jiné nástroje.
Pokud tedy máte vybráno, stačí zvolit požadovanou variantu a
na následující obrazovce odpovědět, zda se jedná o starý počítač (tedy kde
chcete provést zálohu) nebo nový počítač (tedy kam chcete obnovit zálohu). Při
prvotní záloze je pochopitelně nutné vybrat volbu Toto je můj starý počítač.
Nyní tento nástroj zanalyzuje stávající instalaci a uložená
data, uživatelské účty a další nastavení a odhadne velikost souboru pro přenos
dat. Jelikož někteří uživatelé jsou zvyklí ukládat na počítače poměrně velké
množství dat, může se jednat řádově o desítky až stovky GB dat a s tím
související desítky minut nutných pro zálohu a obnovu (záleží na rychlosti
zápisu a čtení vybraného média).
Navrhované položky pro zálohování a obnovu můžete ještě
upřesnit pomocí odkazu Přizpůsobit pod názvem vybrané položky, kdy se otevře
okno podobné klasickému Průzkumníkovi ve Windows a vy můžete dále vybrat nebo
odebrat, co bude zálohováno. V závislosti na tomto výběru se také změní
výsledná velikost záložního souboru.
V dalším kroku je možné zadat heslo pro obnovu, které bude
(jak již z názvu vyplývá) nutné zadat při obnově profilu. Je to z toho důvodu,
aby se v případě ztráty externího disku nedostal nikdo nepovolaný k vašim
datům, nicméně zadání tohoto hesla není povinné. Nyní jen stačí vybrat, na jaký
disk chcete soubor uložit, a proces ukládání bude započat. Dejte si pozor, ať
vyberete externí disk určený pro zálohu, resp. po vytvoření zálohy na vnitřním
pevném disku ji zkopírujte na externí médium. Není nic horšího než zjistit po
zformátování diskového oddílu v rámci instalace systému Windows, že jste soubor
z Migrace profilu uživatele měli uložen právě na tomto oddíle.
Obnova dat po instalaci systému je také velice snadná. Stačí
opět spustit tento nástroj (tedy nástroj Migrace profilu uživatele), vybrat
volbu, že data máte uložena na disku, a následně zvolit soubor se zálohou. Po
zadání případného hesla se vám zobrazí nabídka toho, jaké položky a profily je
možné obnovit do nové instalace, stačí jen zvolit požadovaný výběr a přenos
může začít. Po úspěšném dokončení přenosu (obnovy) jste informováni o zdárném
dokončení s informací, jaká data byla přenesena.
317. Jak otestovat operační paměť?
Pokud se vám stává, že
váš počítač často zamrzá, zobrazuje modré obrazovky apod. může být na vině
kromě softwarové chyby i hardwarový problém. Nejčastěji je tento problém
způsoben vadnou operační pamětí. Ve Windows 10 existuje nástroj, který umí
paměť otestovat a diagnostikovat případný problém. Najdete jej v Ovládacích panelech – Nástroje pro správu – Diagnostika paměti Windows. Po jeho
spuštění máte na výběr buď okamžité testování (vyžaduje restart) nebo testování
při příštím spuštění. Je to nutné z důvodu minimálního využití testované
paměti, tj. aby v ní bylo nahráno co možná nejmenší množství dat. Při
dalším spuštění nebo restartu se před spuštěním systému spustí tento diagnostický
nástroj, který provede standardní diagnostický test. Možnosti tohoto nástroje
zobrazíte stiskem klávesy F1, jedná se zejména o typ testu a počet opakování.
318. Jak spravovat Windows Server z Windows 10?
Pokud jako správci Windows Serveru chcete své servery
spravovat ze stanice, na které je nainstalován systém Windows 10, je toto možné
díky sadě nástrojů pro vzdálenou správu serveru. Tyto nástroje se dají stáhnout
na webových stránkách společnosti Microsoft (najdete je pod názvem Nástroje pro
vzdálenou správu serveru pro Windows 10) a umožňují vám z počítače se
systémem Windows 10 spravovat servery s operačním systémem Windows Server
2003, Windows Server 2008 a Windows Server 2012. Po instalaci balíčku je nutné
povolit Nástroje pro vzdálenou správu
serveru v okně Funkce systému
Windows, které se nachází v panelu Programy a funkce v Ovládacích
panelech.
319. Jaké jsou možnosti práce s více monitory?
Čím dál více uživatelů počítačů přichází na to, že roste
efektivita práce při využívání více jak jednoho monitoru. Jsou totiž hodně
časté situace, kdy je zapotřebí pracovat s více aplikacemi najednou, a ať
chcete nebo ne, na jeden monitor se jich moc nevejde. Proto již zhruba pětina
uživatelů (na základě výzkumu společnosti Microsoft) všech počítačů alespoň
občas s více než jedním monitorem pracuje.
Ve Windows 10 byla práce s více monitory podstatným způsobem
oproti svému předchůdci vylepšena, a proto je jí věnována i samostatná část. Na
co se tedy při práci s více monitory oproti systému Windows 7 můžete těšit?
Po klepnutí pravého tlačítka myši na ploše a zvolení příkazu
Rozlišení obrazovky se zobrazí okno s informacemi o připojených monitorech,
možnosti nastavení rozlišení, orientace a způsoby zobrazení, když máte k
počítači připojen více jak jeden monitor.
Proto se v horní části okna nachází vedle ikon monitorů
tlačítko Rozpoznat, které znovu identifikuje připojené monitory a používá se v
případě, kdy máte monitor fyzicky připojen k počítači, ale v této nabídce stále
vidět není. Druhé tlačítko Identifikovat slouží k tomu, abyste v případě, že
máte dva a více naprosto typově shodných monitorů, věděli, který z nich
považuje systém za číslo 1, číslo 2 a další. Zejména při počáteční konfiguraci
je vhodné přiřazené pořadí vědět. Po klepnutí na něj se tedy na každém z
připojených monitorů zobrazí velké číslo.
Pokud nejsou monitory seřazeny tak, jak potřebujete,
nemusíte fyzicky přehazovat kabely nebo dokonce monitory na stole, stačí zde
prostě vzít ikonu jednoho monitoru a přemístit ji tam, kam potřebujete.
Mezi novinky ve Windows 10 vzhledem k práci s více monitory
patří zejména tyto:
• Možnost nastavení odlišného pozadí na každém z monitorů.
Stačí v okně, kde vybíráte obrázek na pozadí plochy, klepnout pravým tlačítkem
na vybraný obrázek a zvolit, pro jaký monitor se má stát vybraný obrázek
pozadím.
• Možnost použití jednoho širokoúhlého obrázku jako pozadí
přes více monitorů.
• Nové možnosti hlavního panelu ve vztahu k více monitorům,
a to zejména nastavení, zda se bude hlavní panel zobrazovat na všech nebo jen
na primárním monitoru, zda tlačítka a ikony na hlavním panelu chcete vždy
stejné nebo zda se bude na hlavním panelu zobrazovat vše a na ostatních pouze
ikony oken, které jsou na daném monitoru.
• Snadné spuštění nabídky Start a ostatních „rohových“
nabídek na všech monitorech, a to díky tomu, že je v rozích nastavena oblast o
velikosti 6 pixelů, ve které je možné příkaz vyvolat. Tato velikost je
nastavena tak, že vám pomůže vyvolat daný příkaz, aniž by omezovala uživatele,
kteří do rohu v daný moment klepnout nechtějí. Jinak by bylo poměrně obtížné na
více monitorech trefit přesně roh, jelikož by vám kurzor často přejížděl ihned
na ten vedlejší.
320. Jak vyřešit problémy s výkonem počítače?
Poměrně častým „problémem“, kteří uživatelé řeší u svého
počítače, je výkon. Pokud máte pocit, že se to týká i vás, následující tipy vám
mohou pomoci v řešení, případně i se zvýšením výkonu.
• V panelu Systém se podívejte, kolik máte nainstalované
operační paměti, pro Windows 10 je vhodná velikost okolo 4 GB.
• Ve stejném okně si zjistěte pomocí Hodnocení systému, jaká
je vaše nejslabší součást počítače.
• Ověřte si, že nemáte více jak 4 GB operační paměti na
32bitovém systému. Takový systém nedokáže více operační paměti adresovat a
využít.
• Zjistěte, zda máte nejnovější ovladače (zejména na
grafickou kartu) a případně je aktualizujte.
• Aktualizujte BIOS počítače.
• Pokud máte klasický plotnový disk (ne SSD!), provádějte
pravidelně defragmentaci.
• V panelu Systém klepněte na položku Upřesnit nastavení
systému a na kartě Upřesnit klepněte ve skupině Výkon na tlačítko Nastavení.
Následně si na kartě Vizuální efekty můžete upravit, resp. povypínat „zbytečné“
vizuální efekty.
• Programy, které nepoužíváte, odinstalujte.
• Zjistěte, jaké programy a nástroje se vám spouští
automaticky po startu systému (zjistíte ve Správci úloh) na kartě Po spuštění a
ty nepotřebné vypněte.
• Neinstalujte různé doplňky a lišty do internetových
prohlížečů.
Žádné komentáře:
Okomentovat