Vzdálená plocha umožňuje se připojit k danému počítači po síti a
pracovat s ním, jako kdyby daný uživatel seděl u počítače fyzicky. Stačí
znát plný název počítače nebo jeho IP adresu a je možné se k němu
připojit. Technicky je to proces poměrně náročný a komplikovaný o nastavení
firewallu, možnosti veřejné IP adresy apod., nicméně pokud některý uživatel
chce vzdálenou plochu využít, zřejmě bude umět nastavit i tyto vlastnosti. Ve
výchozím stavu je ale možnost se připojit k počítači se systémem Windows
10 vypnuta a je nutné ji povolit a to v Ovládacích panelech v panelu Systém. Zde klikněte v levé části na příkaz Nastavení vzdáleného přístupu a v dolní
části okna povolte Vzdálenou plochu,
případně vyberte uživatele, kteří se k počítači mohou vzdáleně připojit.
Klientské operační systémy Windows umožňují připojení pouze jednoho uživatele
najednou, tzn., že pokud se někdo vzdáleně přihlásí k počítači, stávající
přihlášený uživatel bude automaticky odhlášen.
292. Jak vymazat poslední adresu z klienta vzdálené plochy?
Pokud používáte pro
připojení k jiným počítačům vzdálenou plochu, v klientovi pro toto
připojení se automaticky ukládá adresa naposledy připojeného počítače. Pokud
nechcete, aby ostatní věděli, na jaký počítač jste se naposledy přihlásili,
stačí smazat po skončení připojení soubor Default.rdp,
který se nachází v adresáři Dokumenty
pod daným uživatelským účtem. Ve výchozím nastavení je označen jako skrytý,
proto si buď musíte povolit zobrazování skrytých souborů nebo složek, popř.
použít jiný souborový manažer než Průzkumník.
293. Bezproblémové řešení problémů
Jednou
z vylepšených funkcí systému Windows je nástroj Poradce při potížích. Je určen zejména začínajícím uživatelům, ale
samozřejmě může pomoci i pokročilejším a najdete jej v Ovládacích panelech. Pomocí jeho
průvodců můžete řešit problémy s nekompatibilními aplikacemi, odstraňovat
problémy s hardware, s připojením k Internetu nebo řešit problémy
s výkonem. Po výběru oblasti, se
kterou máte problém, nástroj nejdříve zanalyzuje stávající stav a na základě
několika otázek o funkčnosti/nefunkčnosti jednotlivých částí vám nabídne
řešení, které samozřejmě na konci za vás i provede.
294. Jak řešit problémy na dálku
Již od Windows 7 je
v systému nástroj s názvem Záznam
postupu. Slouží k tomu, když chcete s nějakým IT odborníkem řešit
na dálku váš problém a nemáte dostatečné znalosti pro přesné popsání problému.
Tento nástroj zaznamená veškeré vaše kroky vedoucí k zobrazení problému a
to včetně snímků obrazovek. To znamená, že IT odborník, kterému informace
následně zašlete, vidí mj. přesný postup toho, co jste na počítači přesně
prováděli za operace.
Postup záznamu
problému je následovný:
1.
Spusťte si
nástroj Záznam postupu – klikněte na
nabídku Start, v dolní části
pro vyhledávání zadejte „psr“ (z
anglického Problem Steps Recorder) a klikněte na nalezený výsledek.
2.
Zobrazí se
okno nástroje, kde nejdůležitějším tlačítkem je samozřejmě Zahájit záznam.
3.
Po
kliknutí na toto tlačítko začne zahájení záznamu, proveďte běžný postup toho,
co vyvolá chybu, kterou chcete řešit.
4.
Jakmile je
chyba zobrazena, klikněte na tlačítko Ukončit
záznam, otevře se okno pro uložení zaznamenaného postupu. Vyberte proto
místo a název, pod kterým chcete soubor uložit a poté jej jakoukoliv formou
(nejčastěji emailem) pošlete vašemu IT specialistovi, on již bude vědět, co
s ním provést.
295. Jak si nechat vzdáleně pomoci s problémem?
Pokud řešíte nějaký
problém a máte možnost si nechat poradit od někoho zkušenějšího, kdo je
v té chvíli také u počítače, máte možnost využít nástroj Vzdálená pomoc systému Windows.
Spustíte je, když v nabídce Start
zadáte alespoň počáteční písmena věty „Pozvat někoho, aby se připojil…“.
Většinou bude stačit zadat první slovo a systém nástroj nalezne. Po jeho
spuštění máte na výběr, zda chcete o pomoc požádat, nebo naopak ji nabídnout.
V tomto případě samozřejmě potřebujeme pomoci, zvolíme tedy první
variantu. Aby bylo možné se do vašeho počítače připojit, je nutné, aby druhá
strana dostala od vás pozvánku. Nejjednodušším způsobem je pomocí tzv. Snadného připojení, které vám
vygeneruje dvanáctimístný kód, který předáte druhé straně (telefonicky,
emailem, po chatu) a ona jej zadá do průvodce. V ideálním případě by mělo
být vše propojeno a uživatel po vašem schválení vidí na svém počítači vaší
pracovní plochu. Zároveň můžete spolu chatovat a řešit problém. Uživatel vás
také může požádat o možnost ovládání vašeho počítače, opět až po vašem
schválení může skutečně váš počítač ovládat. Vzdálenou pomoc můžete také
kdykoliv ukončit. Jedná se o velice užitečný nástroj, a pokud máte někoho, kdo
vám je ochoten s problémem pomoci, určitě tento nástroj využijte.
Žádné komentáře:
Okomentovat