neděle 11. října 2020

Jak studentům zabránit v Teamsech (nejen) v nahrávání hodiny?

Dotazů, jak studentům v něčem zabránit v rámci online výuky, je čím dál více. Opět je vhodné se zamyslet nad tím, zda daná restrikce opravdu splní svůj účel a zda naopak tím, že se děje něco, co by se dít nemělo, neukazuje na nějaký hlubší problém ve třídě. To rozhodnutí je samozřejmě na vás, každopádně to, že žákům zakážete soukromý chat, volat (si) apod., ve většině případů skončí tím, že se přesunou (zpět) na jinou platformu, kterou pro to mohou využívat nezávisle na škole. A to, co jste mohli objevit a řešit, tak možná neobjevíte nikdy nebo hodně pozdě. 

Nejprve je potřeba si říct, že sice v Teamsech můžete relativně snadno studentům zabránit v nahrávání hodiny (a i ukončení nahrávání), ale nemáte šanci zabránit tomu, že si stáhnou na svůj počítač doma jiný program, přes který si hodinu nahrají nebo v extrémním případě si namíří na monitor mobil a nahrávku mají taky. 

To, co žáci a studenti mohou a nemohou při hodině dělat je výsledkem nastavení oprávnění schůzky. V rámci Teamsové schůzky jsou dvě role - účastník a prezentující. Co která role může, je přehledně vidět z následující tabulky:


Řešení je tedy v nastavení schůzky, kdy je potřeba určit, kdo může být v roli organizátora a kdo v roli posluchače.

1. Pokud vytváříte Teamsovou schůzku přímo v desktopové aplikaci Outlook, je součástí kontextové nabídky na kartě Schůzka i tlačítko Meeting Options. Zde si pak můžete zvolit, kdo bude mít ve výchozím nastavení schůzky oprávnění prezentátora. V ideálním případě mít tedy nastaveno Jenom já.



2. Druhou možností je vytvoření schůzky přímo v části Kalendář v aplikaci Teams. Jakmile vytvoříte a odešlete takovou schůzku a přidáte do ní nějaké účastníky, zobrazí se po znovuotevření detailu schlůzky v horní části tlačítko Možnosti schůzky. Po klepnutí na tuto položku se opět otevře výše zobrazená stránka.



V průběhu schůzky pak samozřejmě můžete jednotlivým žákům dávat oprávnění prezentátora, ale tímto postupem máte zajištěno, že vám už v online hodinách nebude nikdo dělat to, co nemá. Alespoň z pohledu role účastníka a prezentujícího v Teamsech. A pokud byste na výše uvedená nastavění zapomněli před schůzkou, lze je nastavit i pro již probíhající schůzku. Stačí klepnout na tlačítko Zobrazit účastníky a následně na tři tečky. V zobrazené nabídce pak jen vyberte volbu Správa zobrazení a objeví se vám již známá stránka.


A nakonec ještě jeden důležitý tip - výše uvedené nastavení je potřeba řešit pro každou schůzku. Což již i při středně velké škole jsou desítky a možná i stovky online hodin týdně, ve kterých je potřeba nastavit stále to samé: Kdo může prezentovat? Jenom já. Aby to takto nastavoval každý učitel zvlášť a opakovaně je poměrně zdlouhavé a zbytečné, proto je možné to nastavit pro celou školu automaticky, a to ve správě Teams, kam může pochopitelně jen administrátor školních Office 365. A přiřazení pak probíhá na základě jednotlivých uživatelů nebo skupin, takže lze toto nastavení aplikovat snadno na všechny učitele ve škole. A pokud to chce nastavit jen někdo? Můžete si klidně vybrat jen vybrané učitele, kteří vás o to požádají (pokud jste správce) nebo si udělat skupinu učitelů, kteří to takhle chtějí mít nastaveno a na ně danou politiku aplikovat. Jak na to?



2. Přejděte do položky Schůzky - Zásady schůzek

3. Otevřete si klepnutím zásadu nazvanou Globální a zde změňte v části Účastníci a hosté položku Role, které mají na schůzkách práva prezentujícího na Organizátoři, ale uživatelé to nemusí brát v potaz. To znamená, že toto nastavení bude výchozí pro všechny schůzky, ale organizátor schůzky může role v průběhu hodiny změnit dle potřeby. 


Pokud z nějakého důvodu nechcete toto nastavení aplikovat do globální zásady, můžete vytvořit zásadu novou. Pak je potřeba ji jen na kartě Přiřazení zásad skupiny ji přiřadit vybrané skupině uživatelů a počkat několik hodin, než se zásada aplikuje. 

9 komentářů:

  1. Dobrý den. Můžu se zeptat, jestli lze nějakým způsobem zabránit tomu, aby žáci nevstupovali do schůzky dřív, než je naplánovaný čas? A nebo aby tam mohli vstoupit až po organizátorovi? Předem děkuji za odpověď.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. https://www.klatovsky.cz/2020/10/hodinu-zacina-i-konci-ucitel-i-v.html

      Smazat
  2. Nastavil jsem globálně Organizátoři, ale uživatelé to nemusí brát v potaz, ale když vytvořím schůzku mám v ní stále nastaveno, že prezentovat mohou všichni. Už jsem z toho poměrně zoufalý. Poradíte, prosím?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Je potreba pockat par hodin, nez se to propise. Pripadne se podivejte, zda dany uzivatel ma opravdu prirazenu zasadu GLobalni

      Smazat
    2. Bylo to tak, jak říkáte. Zajímavé je to, že někteří učitelé mají zásadu Globální a někteří, včetně mne měli zásadu RestrictedAnonymousAccess (Přímé)

      Smazat
    3. Jak hromadně nastavit všem uživatelům Zásadu schůzek Globální?

      Smazat
  3. Jak zabránit studentům ve "ztlumování" ostatních studentů včetně učitele bez jeho vědomí?

    OdpovědětSmazat