41. Co to jsou kontextové karty?
V každé
aplikaci sady Microsoft Office jsou dostupné základní karty na pásu karet,
které jsou zobrazeny vždy. Navíc však v každé aplikaci existují tzv.
kontextové karty, které se zobrazí teprve po klepnutí a označení určitého
objektu, např. obrázku, videa, grafu apod. Výhodou je, že tyto karty nezabírají
místo na pásu karet a zobrazí se teprve těm uživatelům, kteří s daným
objektem pracují. Pokud tedy například
nikdy v životě nebudete používat tabulky ve Wordu, je zbytečné, aby vám
karta s příkazy pro práci s tabulkou zabírala cenné místo na pásu
karet.
42. Jak rychle najít funkci v aplikaci?
Aplikace sady Office obsahují stovky a tisíce funkcí.
Některé z nich jsou zobrazeny na pásu karet, některé jsou schovány
hlouběji v nabídce aplikace. A o některých z nich ani uživatelé často
neví. Jednou z největších novinek a usnadnění zejména pro začínající
uživatele je funkce Řekněte mi.
Nemusíte vědět, jak se funkce nazývá ani kde v nabídce
a pásech karet se nachází, protože nově za poslední kartou je dialogové pole
pro zadání popisu toho, co chcete právě udělat. Pokud tedy např. chcete text
rozdělit do dvou sloupců a nevíte, zda to Word umí nebo nevíte, kde se tato
funkce nachází, stačí do tohoto pole
zadat slovo „sloupce“. Výsledek vidíte na obrázku a jak je vidět, rovnou ze
zobrazené nabídky je možné danou funkci spustit. Zdlouhavé hledání funkcí a
jejich názvů je minulostí. Vše co daná aplikace umí, najdete pomocí funkce
Řekněte mi.
43. Jak ochránit dokument heslem?
Aplikace
sady Microsoft Office disponují prostředky, pomocí kterých je možné dokument
uzamknout pod heslem tak, aby ten, kdo heslo nezná, nemohl s dokumentem
pracovat anebo mohl pracovat pouze omezeně. Funkci využijete například tehdy,
sdílíte-li jeden počítač s ostatními uživateli a nechcete, aby se dostali právě
do tohoto dokumentu. Pak jej můžete tímto způsobem zabezpečit.
1. Otevřete dokument, který si přejete ochránit heslem.
2. Klikněte na tlačítko Soubor
a v nabídce zvolte příkaz Uložit jako,
vyberte typ úložiště a klepněte na Procházet.
3. V zobrazeném okně klikněte v dolní části na tlačítko Nástroje a z nabídky vyberte Obecné možnosti pro zobrazení okna pro
zaheslování.
4. V horní části okna Obecné
možnosti se nacházejí dva dialogy pro zadání hesla – Heslo pro otevření a Heslo
pro zápis. Do těchto dialogů je možné doplnit heslo. Není nutné doplnit obě
hesla, stačí pouze jedno z nich:
a) Heslo pro otevření
– toto heslo zabezpečí, že již při otvírání dokumentu bude uživatel požádán o
heslo. Pokud je nezadá správně, do dokumentu se ani nedostane.
b) Heslo pro zápis
– toto heslo zabezpečí, že dokument nikdo bez znalosti hesla neuloží. Pokud
bude zadáno pouze toto heslo, uživatel se do dokumentu sice dostane, ale nebude
ho moci změnit a uložit.
Obě hesla mohou být rozdílná, takže jiné heslo může být
nastaveno pro čtení a jiné pro zápis. Pokud chcete mít zabezpečeno, že si
dokument bez znalosti hesla nikdo ani nepřečte, stačí nastavit Heslo pro
otevření.
5. Klikněte na tlačítko OK.
6. Aplikace zobrazí kontrolní dialog, kde je nutné ještě
jednou, pro kontrolu, zadat to samé heslo. Klikněte opět na OK, aplikace se vrátí do okna Uložit jako a zde je nutné kliknout na
tlačítko Uložit. Teprve teď je dokument uložen s ochranou pomocí hesla a celý
proces zaheslování je hotov.
Nyní můžete zkusit dokument zavřít a znovu otevřít a
uvidíte, že aplikace bude vyžadovat, abyste před otevřením zadali heslo,
pochopitelně pouze pokud jste zvolili Heslo pro otevření.
44. Jak odstranit ochranu heslem?
Odstranění hesla provedete stejným způsobem jako v předchozím
tipu, jen s tím rozdílem, že při nastavování hesla stávající heslo
reprezentované pomocí černých koleček smažete a dokument (tentokrát již bez
hesla) znovu uložíte.
45. Jak vrátit zpět nepovedenou operaci?
Prostřednictvím funkce Zpět
je možné vrátit nejen poslední provedenou operaci, ale i několik operací
nazpět, což je obrovská výhoda. Tlačítko Zpět
(standardně jej najdete v horním levém rohu aplikací v panelu
nástrojů Rychlý přístup nad tlačítkem Soubor) je rozděleno na dvě oblasti – na
„zakroucenou“ modrou šipku a rozevírací nabídku. Každým kliknutím na modrou
šipku budete vráceni o jeden krok zpět. Pokud chcete vrátit práci zpět o
několik kroků, klikněte na malou šipku dolů u tlačítka Zpět. Zobrazí se nabídka se seznamem posledních prováděných operací.
Pouhým kliknutím myši na některý z řádků vrátí Word všechny předcházející
operace zpět – nebudete tak muset mnohokrát po sobě klikat na šipku tlačítka Zpět.
Žádné komentáře:
Okomentovat