1.
Online spolupráce
Jednou z největších novinek v Office 2016 je
online spolupráce více osob na jednom dokumentu. Čím dál častěji se totiž v rámci
aktivit na počítači setkáváme s tím, že na daném souboru pracuje tým osob.
Dosud taková spolupráce byla poměrně obtížná s požadavkem na obezřetné
chování všech spoluautorů. Jakmile máte soubor uložený na úložišti OneDrive,
OneDrive pro firmy nebo SharePoint, může Vás více na takovém dokumentu pracovat
naprosto bez problémů. Jakmile se někdo připojí k editaci dokumentu, který
máte právě otevřen, okamžitě jste o tom informováni v pravém horním rohu a
stejně tak jste informováni o tom, když jiný účastník editaci dokumentu ukončí.
A cokoliv, co připojená osoba do Vámi otevřeného dokumentu právě píše, je
zobrazeno pomocí ikony vlaječky, takže je vše přehledné a efektivní.
2.
Psaní matematických vzorců
Zejména pro výuku matematiky se bude hodit nová funkce,
kterou najdete ve Wordu, Excelu a PowerPointu a která slouží
k rozpoznávání ručně napsaných matematických vzorců. Čím dál častěji je
možné se setkat s tablety nebo tablety s perem a je tak logické, že
uživatel namísto vyťukávání vzorce na klávesnici by jej raději psal rukou. A to
je to, co tato funkce umožňuje – napište požadovaný matematicky vzorec ručně a
aplikace Office 2016 se již samy postarají o převedení do digitálního formátu.
3.
Využití posledních dokumentů jako emailové
přílohy
Jednou z běžných operací, kterou uživatelé dělají den
co den je ta, že dopíšete nějaký dokument ve Wordu, vytvoříte sešit
v Excelu nebo uděláte prezentaci v PowerPointu a následně takto
vytvořený soubor chcete poslat emailem. Otevřete si tedy Outlook, napíšete zprávu
a při vkládání přílohy najednou přemýšlíte, kam jste ten naposledy zpracovávaný
soubor vlastně uložili. To je s příchodem Office 2016 minulostí, protože
při vkládání souborů jako přílohy se Vám nově zobrazí nabídka naposledy
otevřených souborů.
4.
Snadné sdílení souborů
Dostat informace k těm správným lidem je dnes zásadní. Pokud
potřebujete rychle sdílet s ostatními Vámi aktuálně zpracovávaný
dokument,(který je uložen v prostředí OneDrive nebo SharePoint) můžete tak
učinit přímo v prostředí dané aplikace, protože se v pravém horním
rohu vždy nachází tlačítko Sdílet. Následně v nově otevřeném panelu stačí
vyhledat daného uživatele, se kterým chcete dokument sdílet. Nebo stačí zadat
prostě jeho emailovou adresu. Pak jen je potřeba nastavit, jakou úroveň přístupu
(čtení x zápis) chcete nastavit a klepnout na tlačítko Sdílení. Dokument je
ihned nasdílen vybraným osobám s nastaveným oprávněním. Kdykoliv
v budoucnu je pak samozřejmě možné již dříve vytvořené nastavení sdílení
změnit dle potřeby.
5.
Řekněte mi….
Již poměrně dlouho probíhá výuka aplikací Office ve stylu:
„Na kartě Domů najdete příkazy pro formátování dokumentu“ apod. Není ale
důležitější vědět, jak se daná funkce využívá a jak ji vhodně použít, než se
„učit“, kde se daná funkce nachází, popř. zdlouhavě přemýšlet, kde ji najdete.
A přesně s tím Vám pomůže funkce „Řekněte mi, co chcete udělat“, která se
nachází za poslední kartou na pásu karet. Zde stačí zadat pouze prvních pár
písmen operace, kterou chcete provést a aplikace Vám ihned zobrazí seznam všech
příkazů, které vyhovují zadanému slovu.
6.
Vkládání příloh emailu z cloudu
Jednou z dalších novinek,
kterou v Outlooku najdete, je možnost vkládat přílohy z webových úložišť typu OneDrive nebo Sharepoint.
Jakmile kliknete na tlačítko Připojit soubor, v dolní části pod seznamem
naposledy otevřených souborů tak máte prostor pro otevření webových úložišť a
vložení vybraného "souboru". Ve skutečnosti se totiž nepřikládá
soubor jako takový, ale pouze odkaz na soubor s tím, že si ještě před odesláním
můžete vybrat, s jakým oprávněním danou "přílohu" příjemci pošlete.
7.
Úspora místa v Outlooku
V Outlooku v rámci uchovávání zpráv
v lokálním počítači je možné nastavit, za jak velký časový úsek chcete
synchronizovat emaily offline, tj. že budou uložené ve vašem počítači i
v případě nedostupnosti připojení k internetu. Jenže v některých
případech je možné i za pouhý měsíc „nasbírat“ pomocí emailů několik GB dat,
což zejména u tabletů a dalších zařízení s menším diskovým prostorem, může
být problém. Proto je možné nově si nastavit i menší hodnoty, než měsíc,
konkrétně 1,3,7 a 14 dní. Pomocí této funkce si tak můžete ušetřit poměrně dost
místa na disku a přesto si zachovat offline přístup k posledním emailům.
8.
Záznam videa
Již několik verzí se v aplikacích sady Office můžete
setkat s funkcí pro vytvoření snímku obrazovky. PowerPoint 2016 se posunul
zase o něco dále, když do své nabídky médií, které umí zaznamenat, přidal i
video a to v podobě zaznamenávání dění na obrazovce. Pokud tedy chcete
vytvořit v PowerPointu nějaký interaktivní návod, manuál, výukový materiál
apod., máte tak nyní skvělou možnost, jak toho snadno a rychle docílit.
9.
Nové typy grafů
V rámci aplikací Office se můžete setkat se šesti
novými typy grafů, přičemž mezi ty graficky nejzajímavější patří např. stromová
mapa, kterou vidíte na obrázku. Mezi další patří např. vícevrstvý prstencový,
histogram, krabicový a vodopádový. Všechny je najdete mezi ostatními
v nabídce Vložení – Grafy.
10.
Předpovídání budoucnosti
Kdo z nás by nechtěl vědět, jak to bude vypadat
v budoucnosti. S pomocí Excelu to je možné. Pokud Excelu poskytnete
dostatek údajů z minulosti, pomocí nové funkce prognózy Vám spočítá a
graficky ukáže, jak by se daná řada čísel měla vyvíjet právě do budoucna.
Podobné funkce již v Excelu sice byly a to v podobě spojnic trendu,
nicméně nová funkce prognóz jde mnohem dále, protože do výpočtu umí zapracovat
např. i sezonní výkyvy apod.
11.
Inteligentní vyhledávání
Někdy se Vám může při psaní dokumentu stát, že narazíte na
slovo, místo, výraz apod., o kterém si nejste jisti z pohledu jeho
významu, resp. se o něm chcete dovědět něco více. A to je právě to, co umí
inteligentní vyhledávání. Stačí označit vybrané slovo a z kontextové
nabídky vybrat funkci Inteligentní vyhledávání, která Vám daný výraz vyhledá na
Wikipedii nebo rovnou na internetu.
12.
Více vstupních zdrojů
To, že je Excel mocná aplikace na data a čísla, není asi
nutné zdůrazňovat. Aby bylo ale s čísly možné pracovat, je nejprve
zapotřebí je do Excelu dostat. A během tří let od vydání poslední verze Excelu
se toho ve světě internetu a čísel změnilo poměrně dost a Excel na to skvěle
zareagoval a to jak z pohledu načítání externích dat z jiných zdrojů,
tak i pokládání nových dotazů. Nově tak můžete vkládat data z webu Azure
Marketplace, Analysis Services a dalších. A také nabídka zdrojů na dotazy je
velice pestrá a zahrnuje i takové vychytávky jako jsou Active Directory, Facebook,
Salesforce a další.
13.
Vylepšené kontingenční tabulky
Kontingenční tabulky v Excelu je funkce, bez které si
mnoho uživatelů nedokáže svoji práci ani představit. V Excelu 2016 bylo
z pohledu vylepšení stávajících funkcí věnování kontingenčním tabulkám
poměrně velké množství pozornosti. A tak se můžete těšit mj. i na tyto novinky:
- Automatická detekce vztahů
- Vytváření a úprava vlastních výpočtů
- Automatické souhrny dle času
- Vyhledávání v kontingenční tabulce
- Vylepšené přejmenovávání
14.
Vkládání obrázku se správnou orientací
Někdy se Vám v dřívějších verzích Office mohlo stát to,
že vložení obrázku do dokumentu neproběhlo z pohledu jeho orientace tak,
jak jste si představovali a bylo zapotřebí obrázek ručně otočit. V Office
2016 při vkládání fotografií se kontroluje správná orientace a tak byste se
s tímto problémem již neměli setkat.
15.
Nové barevné motivy
V rámci dřívějších verzí aplikací sady Office bylo
možné zvolit nějaké barevné téma – motiv, který se aplikoval na všechny
aplikace v rámci dané sady. To je pochopitelně možné i v Office 2016,
kde si ale nově můžete vybrat z tmavě šedého motivu. A to není vše, pokud
si vyberete motiv „Barevný“, každá z aplikací bude mít takovou barvu, jaká jí
přísluší, tj. Word bude modrý, Excel zelený, PowerPoint červený apod.
16.
Geografické vizualizace
Excel umí velice přehledně reprezentovat data v podobě
tabulek, pokročilých kontingenčních tabulek nebo grafů. Někdy je však
vhodnější, zejména u geografických dat, jejich reprezentace na mapě. To, co
dřív bylo nutné dělat pomocí jiných nástrojů nebo doplňků, umí nyní Excel jako
vestavěnou funkci nazvanou 3D Map, kterou najdete na kartě Vložení. Stačí mít
tabulku, ve které se mj. nachází i seznam míst a Excel je ihned správně umístí
do mapy. Na vás pak jen je si vybrat, jaká data chcete vizualizovat a vybrat si
styl mapy. Vše se dá krásně propojit i do působivých přeletů a videosekvencí.
Žádné komentáře:
Okomentovat