Na začátku této reportáže může stát otázka, kdy je možné
akci označit za tradiční? Když se koná potřetí, popáté nebo až podesáté? Nebo
za tímto označením se spíš skrývá její oblíbenost? Nebo snad něco jiného? Ať
tak nebo tak, letošní, již čtvrtý ročník letní školy, se může pyšnit mnoha
dalšími charakteristikami.
Největší. Za dobu existence této jedinečné akce se letos
zúčastnilo nejvíce učitelů v historii. Hotel Kopanice byl plný opravdu
k prasknutí a tak většina partnerů musela být dokonce ubytována
v jiném zařízení.
Hravá a týmová. Nově byla v programu zařazena
celotýdenní týmová soutěž, která prověřila zábavným a aktivním způsobem
týmového ducha účastníků a jejich schopnost řešit úkoly a soutěže.
Celá akce začala již odpoledne 10. srpna kdy se do
překrásného prostředí a okolí hotelu Kopanice začali sjíždět první účastníci.
Místo, které je mezi účastníky tolik oblíbené a zároveň organizátory pevně
prověřené nezklamalo i letos a pro nové účastníky bylo příjemným překvapením.
Na nedělní odpoledne bylo na třetí hodinu naplánováno přivítání účastníků, kde
byl všem učitelům představen plán letní školy, harmonogram jednotlivých
přednášek a workshopů, organizační tým a další nezbytné informace. Zároveň se
všichni navzájem představili a kromě základních informací o tom, jak se
účastníci jmenují a kde pracují, se ostatní dozvěděli např. i informace o
rodinném stavu a další nadstavbové informace. Je lepší mít jasno hned na
začátku.
Po první večeři a slavnostním přípitku začala celoškolní
hra, jejímž prvním úkolem bylo představení týmů a zadání prvního a možná
nejtěžšího úkolu – vymyšlení názvu týmu. Nutno podotknout, že se všech osm týmu
tohoto úkolu zhostilo s noblesou a tak nás po dobu letní školy provázely
tyto týmy:
- Lazy Code
- 0001000
- Vin(n)é tříkolky
- Svěží a noblesní
- Babylon
- Ulítlý papagáj
- Pomalé oštěpy
- Atomové mihule
Harmonogram akcí byl obecně rozdělen tak, že v dopoledních
hodinách probíhaly přednášky a workshopy a v odpoledních pak burzy nápadů,
týmové hry a další, volnější aktivity.
Ačkoliv se jednalo o akci zaměřenou primárně na efektivní
spolupráci a využití IT při výuce, našly se v programu i workshopy, které
s IT (až na druhý pohled) neměly nic společného. A tak nebylo výjimkou, že
na workshop nazvaný „3D efekt snadno a rychle“ (pod vedením CZ-SK bohyně Iby)
přišla většina pánské části s tablety a odcházela s pomalovanými
skleničkami a květináči. I o tom totiž letní škola je.
V rámci prezentací (nejen) pro učitele se účastníci mohli
setkat s tématy jakou jsou využití tabletů ve výuce, využití měřících
systémů či dovednosti 21. století ve výuce, bezpečnost školy a mnoho dalších.
Inspirující aktivitou bylo potom využití „služby“ Mystery
Skype, která slouží pro propojení dvou míst přes Skype kdekoliv na světě,
přičemž se obě strany snaží za pomocí otázek typu ANO/NE uhodnout, kam se
vlastně dovolali. Jedná se o skvělý nástroj např. pro výuku hodin angličtiny a
nutno podotknout, že zabavil na hodně dlouhou dobu. Mimochodem, dovolali jsme
se do Argentiny a od místních tří mladých učitelek jsme dostali pozvání ke
konání příští letní školy právě u nich. Tak neváhejte s registrací a
sledujte web letní školy! J
Pro technicky zaměřené učitele a IT správce pak byly
připraveny workshopy s tématikou správy tabletů, hromadného nasazení
systému Windows, správa služby Office 365 a další. Pro účastníky těchto
workshopů máme ještě jednu důležitou shrnující informaci: vše najdete na Technetu
a nastavíte to Powershellem.
Jak už to u takových akcí bývá, důraz byl kladen taky na
sociální stránku akce a tak byl pro účastníky akce naplánován tradiční (opět) táborák
a nutno podotknout, že některým se nakonec od táboráku doopravdy nechtělo. Bouřlivé
diskuze o využití ICT technologií ve vzdělávání probíhaly do dlouhých nočních
(spíš ranních) hodin v pokojích i na chodbách a účastníci si mohli na
chvíli vydechnout ve vířivce, bazénu, sauně nebo na masážích.
Poslední den akce nemohl chybět závěrečný slavnostní večer,
který se od těch loňských a předloňských lišil v tom, že jeho součástí
byla i poslední bodovací týmová hra s názvem Československo má pedagogický
talent a je pravda, že všech osm týmů svůj talent opravdu ukázalo. O zábavné,
ale zároveň přínosné scénky nebylo nouze. Nakonec tato závěrečná hra ještě
poměrně dost zahýbala s celkovým pořadím týmové soutěže, jejíž autorem byl
Jarda a Lucka Šindlerovi, za což jim patří obrovský dík!
Po ocenění týmů, poděkování prezentujícím a organizátorům čekal
na každého účastníka speciální, individuální dárek v podobě hrníčku
s jedinečnou charakteristikou daného člověka, tak, jak se za celý týden
ostatním představil. To co jednotliví účastníci na hrnečcích měli napsáno, vám
říct nemůžeme (byl to přeci osobní dárek), ale schválně se jich zkuste zeptat,
třeba vám toto žítkovské tajemství prozradí.
Ačkoliv před akcí jako takovou panovali v řadách
organizátorů (teď už to můžeme přiznat) určité pochybnosti (nejvíce účastníků
v historii, nová týmová hra, více jak polovina nových účastníků), nejenom
závěrečný dotazník dal za pravdu, že se akce povedla a že se podařilo najít a spojit
opravdu skvělý tým učitelů. A to, že si učitelé ve svém vlastním volnu našli
týden čas na to, aby odjeli od svých rodin a přátel, aby o letních prázdninách
dobrovolně nastoupili do „školy“ a to, jakým způsobem se celé akce zúčastnili, dává
organizátorům pro další ročník neuvěřitelně silný závazek pro vás připravit
tuto akci znovu.
Děkujeme a moc si toho vážíme, že jste přijeli.
Žádné komentáře:
Okomentovat