pondělí 9. října 2023

V Teamsech je nově i porozumění textu

Již před téměř 2 lety jsem psal o jedinečné funkci v nástroji Microsoft Teams - Pokrok ve čtení. Pokud se vám nechce číst původní článek znovu, tak jen v rychlosti - jako pedagog máte možnost zadat žákovi text (Word, PDF, vestavěná "knihovna") v českém nebo cizím jazyce k přečtení jakou součást úkolu - Zadání. Žák jej třeba doma v klidu přečte, ničím nerušen (na obrazovce vidí jen text) a odešle zpět. Než k vám ale doputuje, vezme si jej na paškál umělá inteligence, která vyhodnotí výslovnost, označí kde žák slovo vynechal nebo naopak zopakoval. A máte samozřejmě možnost i kontrolovat v průběhu času, jak se žák z pohledu míry, přesnosti nebo rychlosti čtení vyvíjel.

Ne vždy ale chcete, aby se jednalo o pouhé přečtení textu, ale mnohdy je mnohem důležitější, že žák rozumí tomu, co právě přečetl. A k tomu právě slouží nová funkce, která se jmenuje porozumění textu a je součástí nástroje Pokrok ve čtení.

1. Vytvořte nové zadání a v části Akcelerátory učení vyberte Pokrok ve čtení.  Následně vyberte text, který má žák přečíst a nahrajte jej.


2. V pravé části okna si zapněte funkci Přidat porozumění.


3. K textu k přečtení se v pravé části vygeneruje i zjednodušená tvorba formuláře, kterou znáte z Microsoft Forms, zde tedy zadejte vámi požadované typy a znění otázky na porozumění, vyplňte všechny další potřebné informace a zadání odešlete.

4. Žákovi se ihned  po dokončení čtení zobrazí právě ještě ta druhá část na porozumění textu. 

5. Jakmile práci dostanete předvyhodnocenou k opravě, můžete se v horní pravé části přepnout na kartu Porozumění a podívat se, jak žák odpovídal. Tak máte díky této novince zajištěno, že se bude procvičovat nejenom správné čtení a výslovnost, ale i schopnost porozumět čtenému textu.

P.S.: Zatím je potřeba vytvářet otázky na porozumění ručně, ale v době AI není nic nemožné a proto již brzy v Teamsech přibyde možnost si jen říct, kolik otázek vztahujících se k textu chcete vygenerovat a Teams se postarají o zbytek. 

Žádné komentáře:

Okomentovat