Zcela jednoznačně byl v minulém roce nejčastější dotaz na zajištění bezpečné online výuky a toho, jak zabránit studentům, aby se navzájem (v lepším případě) z hodin vyhazovali. Těch věci, na které byste ale měli myslet, je trochu více, tak se na ně pojďme podívat:
1. Odkazy na hodiny
Po vytvoření online schůzky je
možné v detailech události získat jedinečný odkaz na danou hodinu. Tento odkaz
by neměl být (pokud k tomu nejsou speciální důvody) veřejně sdílen, aby se
nikdo, kdo ve vaší hodině nemá co dělat, nemohl na danou hodinu zkoušet
připojit. V jiných případech tento odkaz naopak sdílet potřebujete, např. pro online
rodičovské schůzky, webináře pro externí účastníky nebo dny otevřených dveří. A
jak jej získat? Stačí klepnout pravým tlačítkem v kalendáři Teams na vybranou
schůzku a zvolit příkaz Upravit. V nově otevřeném okně pak
v dolní části máte odkaz nazvaný Kliknutím sem se připojíte ke schůzce,
což je právě ten jedinečný odkaz na hodinu. Ten již pak vhodným způsobem (skrze matriční systém, webové stránky školy apod.) dáte k dispozici.
2. Předsálí
Jednou z bezpečnostních
funkcí online schůzek v Teams je možnost nastavit tzv. předsálí schůzky.
To funguje tak, že do schůzky jste automaticky vpuštěni pouze vy a všechny
ostatní účastníky schůzky musíte po jednom nebo najednou povolit. Máte tak zajištěno, že ve vašich schůzkách
nebude nikdo nepovolaný. Stačí v rámci vytvořené schůzky otevřít její
vlastnosti (viz předchozí příklad) a kliknout na tlačítko Možnosti schůzky,
které se nachází jak v horní části, tak dolní části okna. V nově
otevřeném okně pak máte možnost nastavit, kdo bude muset čekat v předsálí
a kdo může rovnou do online hodiny.
3. Přístup do hodiny pouze s účtem školy
V rámci
nastavení služby Teams pro celou školu je možné upřesnit, že se do hodin nemůže
připojit někdo, kdo nemá váš školní účet. Tím máte zajištěno, že se budou do
hodin připojovat opravdu pouze učitelé a žáci vaší školy. Pozor, někdy je ale
vhodné mít toto nastavení povolené – zejména když chcete zvát do hodin externí
odborníky, pořádat dny otevřených dveří, online zápisy nebo rodičovské schůzky.
Toto nastavení může upravit správce Office 365 ve správcovském centru Teams v části
Schůzky – Zásady schůzek.
4. Záznamy hodin
Pokud v rámci svých hodin výuku nahráváte, zvažte, zda je zapotřebí ji ukládat dokonce i třeba na veřejné videoservery (a to i se skrytým odkazem) nebo zda stačí, že ji máte uloženou v rámci školní služby Office 365, kde navíc můžete určit, kdo přesně může mít k nahrávce přístup.
5. Učitel a žák
V rámci online schůzek jsou
dostupné tři základní skupiny uživatelů – organizátor, prezentující a účastník.
Kdo bude organizátorem, je zřejmé – ten co vytváří danou online hodinu. Ale kdo
bude prezentujícím je možné určit, a to již při vytváření schůzky nebo i během
schůzky již probíhající.
A pokud to chcete nastavit již pro probíhající schůzku, stačí klepnout v aplikaci Teams na tři tečky a vybrat položku Možnosti schůzky.
6. Jednou a pro vždy
Téměř všechna výše doporučená
omezení a nastavení lze konfigurovat hromadně v rámci správcovského centra
Teams. Pokud tedy chcete mít zajištěno že např. u každé online hodiny ve škole
budou žáci automaticky v roli účastníka a jen učitel může prezentovat a
nechcete toto nastavení vytvářet u každé schůzky ručně, stačí se obrátit na
vašeho školního správce Teams, resp. Office 365.
Žáky i pedagogy lze přiřazovat do
skupin a těmto skupinám pak přiřazovat zásady schůzek, chatu, volaní a dalších
aktivit v rámci Teams aby přesně odpovídaly vašim potřebám.
A pokud byste chtěli tyto informace všechny pohromadě, je pro vás připravena takováto infografika, kterou si ZDE můžete stáhnout i ve formátu PDF.
Žádné komentáře:
Okomentovat