Nepřehlédněte

středa 16. května 2018

Sdílená aktivace Office 365 - proč a jak?

Čím dál více škol přechází při pořizování licencí z modelu trvalých licencí na model předplatného. Benefitů, které tento model nabízí je opravdu hodně, mezi ty nejdůležitější patří zejména tyto:

  • vždy aktuální verze produktů
  • jednotná verze napříč celou školou
  • stejný způsob nasazení na všechny počítače
  • snadná správa licencí
  • předvídatelná částka výdajů za licence
Např. u kancelářského balíčku Office se dříve nejčastěji jednalo o nákup z licenčního programu Select, kde si školy koupily Office 2007, pak za tři roky kdo chtěl, tak 2010, 2013, 2016 apod. Ale vývoj ve světě IT jde dopředu mnohem rychleji, než jedním krokem za tři roky. A proto je pro školy již několik let dostupná sada Office 365 ProPlus, která dostává nové funkce každý měsíc. Nevěříte? Tak se podívejte. A tak je možné nyní v PowerPointu exportovat videa do 4K rozlišení, vkládat 3D modely, v Excelu používat geografická data nebo ve Wordu využívat propojení s Wikipedií. A těch novinek je samozřejmě více. 

Jakmile si jako škola pořídíte v rámci předplatného Office 365 ProPlus, získáváte všechny výše uvedené výhody, mezi které patří i využití tohoto SW pro domácí použití studentů a to až na 5 zařízeních. Aktivace SW probíhá přes účet Office 365, ke kterému je přiřazena licence Office 365 ProPlus. Díky tomu se nemusí školní IT správci obávat, že by museli dávat studentům aktivační klíče apod. Studenti si SW aktivují na počítačích a dalších zařízeních zcela sami a jakmile ze školy odejdou, správce IT jim smaže příslušný účet a tím se jim deaktivují jejich doposud aktivované licence.

Je ale asi pochopitelné, že aktivační proces těžko pozná, zda se jedná o zařízení školy, na které student přistupuje v rámci výuky a zařízení v osobním vlastnictví studenta. Pak by docházelo k tomu, že student v rámci výuky chodí i do PC učeben, kde ne vždy sedí na stejném počítači a jakmile by se takhle prostřídal u 5 různých počítačů, jeho licence by byly vyčerpány. A proto je zde možnost instalace ve formě sdílené aktivace - ta zajistí, že na takto nainstalovaných počítačích po přihlášení studenta do aplikací Office 365 ProPlus nedojde k odebírání počtu možných aktivací v rámci studentského účtu. A jak na to? Čtěte dále :)

Situace číslo 1 - pokud jste si již Office 365 ProPlus do školy nainstalovali, pochopitelně nemusíte je odinstalovávat a dělat novou sdílenou instalaci. Stačí na počítači do registru v cestě HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Office\ClickToRun\Configuration přidat klíč s názvem SharedComputerLicensing a hodnotou 1.

Pokud používáte pro správu skupinové politiky, i přes ně je možné sdílenou aktivaci přenastavit. Je zapotřebí mít poslední ADMX/ADML šablony pro Office 2016 a v nich v povolit politiku Use shared computer activation, která se nachází v této cestě: Computer Configuration\Policies\Administrative Templates\Microsoft Office 2016 (Machine)\Licensing Settings.

Druhou, možná častější situací bude to, že škola se teprve na instalaci Office 365 ProPlus chystá a v ní je potřeba postupovat následovně:

1. Stáhněte si z tohoto odkazu Office Deployment Tool (ODT) a rozbalte jej do libovolné složky
2. Vzhledem k tomu, že asi při každé instalaci nechcete, aby se veškeré instalační soubory stahovaly znovu vždy z internetu, je zapotřebí je nejprve stáhnout do nějaké předpřipravené sdílené složky v síti. To provedete tak, že spustíte ODT v režimu stahování tímto příkazem: setup.exe /download downloadconfig.xml

Soubor downloadconfig.xml může vypadat například takto:

<Configuration>
   <Add SourcePath="\\server\instalace\Office365\"
OfficeClientEdition="32">
     <Product ID="O365ProPlusRetail" >
      <Language ID="cs-cz" />
     </Product>
   </Add>
</Configuration>


3. Jakmile máte soubory stažené, je možné přistoupit k samotné instalaci. Ta se spouští pomocí příkazu setup.exe /configure installconfig.xml a podobně jako v předchozím případě, i zde si ukážeme vzorový soubor:

<Configuration>
   <Add SourcePath="\\server\instalace\Office365\"
      OfficeClientEdition="32"
      Channel="Monthly" >
    <Product ID="O365ProPlusRetail">
     <Language ID="cs-cz" />
    </Product>
   </Add>
  <Display Level="Full" AcceptEULA="True" />
  <Property Name="SharedComputerLicensing" Value="1" />
  <Logging Level="Standard" Path="%temp%" />
</Configuration>


Při pokusu o spuštění některé z aplikací Office 365 ProPlus na takto připraveném počítači se zobrazí okno pro zadání přihlašovacích údajů. Zde je potřeba zadat účet, který má přiřazenou licenci na Office365 ProPlus. Účet získá od aktivačních serverů token, který má platnost několik dní a přitom nedojde samozřejmě ale k odebrání jedné z pěti možných aktivací daného uživatelského účtu. Pokud se na tomto počítači pak přihlásí jiný uživatel, je potřeba, aby procesem aktivace (resp. získání dočasného tokenu) prošel také. Nicméně, pokud na tomto počítači v poslední době již tuto aktivaci provedl, pochopitelně ji dělat nemusí (dokud nevyprší platnost tokenu). A stejně tak logicky, pokud si sedne příští hodinu informatiky na jiný počítač, je potřeba pro tento uživatelský účet a daný počítač, získat platný token také.



No a to je vše, nebylo to zase tak složité, jak se mohlo zdát. Samozřejmě takto si můžete připravit počítače i pro následnou hromadnou instalaci a není potřeba instalovat takto každý počítač zvlášť. 

pondělí 14. května 2018

10 otázek a odpovědí pro využívání Windows Defender ve školství


Součástí operačního systému Windows 10 je i bezpečnostní nástroj Windows Defender. Jeho využití ve školách je předmětem mnoha otázek i z pohledu funkcionality či následné správy. Proto Vám přináším tyto nejčastější otázky a odpovědi:

1. Mohu ve škole používat Windows Defender?

Ano, Windows Defender je součástí operačního systému Windows 10 a tudíž na všech počítačích s Windows 10 je možné Windows Defender využívat. 

2. Jaké funkce Windows Defender nabízí? 

Windows Defender nabízí komplexní antivirovou, antimalwarovou a antispywarovou ochranu. Mimo to ale nabízí i ochranu online účtů, zabezpečení zařízení, nastavení bezpečnosti pro Vaše děti v rámci rodiny, ochranu v reálném čase či cloudovou ochranu. 

3. Ochrání mne Windows Defender před ransomware? 

Ransomware je jedním z aktuálně nejčastějších typů útoků, jehož výsledkem je šifrování dat v počítačové síti. Součástí Windows Defenderu je i tzv. Řízený přístup ke složkám. Tato funkce Vás bude ihned informovat o tom, pokud nějaká nepovolená aplikace se pokusí změnit bez Vašeho svolení jakýkoliv soubor. 

4. Lze Windows Defender spravovat pomocí skupinových politik? 

Ano, Windows Defender je možné centrálně spravovat pomocí skupinových politik Windows Serveru. Veškeré možnosti správy a jejich popis naleznete na této stránce. 

5. Jak mohu spravovat počítače, které jsou mimo školní síť, typicky tablet či zařízení v osobním vlastnictví učitelů a žáků? 

Tyto počítače lze spravovat centrálně například pomocí služby Microsoft Intune. 

6. Jaké jsou minimální HW požadavky pro běh Windows Defenderu? 

Jsou stejné, jako pro operační systém Windows 10., tj. 

  • 32bitový OS – 1 GB RAM, 16 GB volného místa na HDD 
  • 64bitový OS – 2 GB RAM, 20 GB volného místa na HDD 

Detailní přehled naleznete zde

7. Lze využívat Windows Defender i na serverech? 

Ano, pokud máte na serveru alespoň Windows Server 2016, je možné Windows Defender využívat. 

8. Jakými dalšími nástroji je možné Windows Defender spravovat? 

Windows Defender je možné spravovat přes System Center Configuration Manager, Microsoft Intune, WMI, PowerShell, skupinové politiky nebo Microsoft Azure. 

9. Je možné mít s Windows Defenderem nainstalovaný i další antivirový program? 

Ve většině případů systém Windows 10 deaktivuje Windows Defender, pokud naleznete na počítači jiný antivirový nástroj, který je aktualizovaný. Pokud chcete používat Windows Defender, je zapotřebí odinstalovat antivirové nástroje třetích stran. 

10. Je Windows Defender i v systému Windows 10 v S módu? 

Ano, i pro tento režim je Windows Defender dostupný.

čtvrtek 10. května 2018

Windows Admin Center - malý velký dárek pro všechny adminy


Víte co je to Honolulu? Hlavní město státu Havaj ležící na ostrově Oahu. Tak by asi odpověděla většina osob. Zkušení ajťáci ale znají tento název v trochu jiném spojení - Project Honolulu. To bylo kódové označení pro nástroj pro grafickou správu, který byl poslední měsíce vyvíjen v dílnách Microsoftu a který si mohli zájemci zdarma vyzkoušet a testovat. S Project Honolulu je však konec. Ne, nebojte se, pouze s názvem, protože vývoj dospěl do stádia vhodného pro první finální verzi a tak nástroj dostal i své oficiální jméno - Windows Admin Center. 

Asi každý správce ve škole se setkal z jednou následujících situací:
  • počítač je vytěžován určitým procesem
  • je potřeba spusit na počítači nějaký skript
  • je potřeba zkontrolovat stav počítače a vytížení jednotlivých částí (CPU, RAM, HDD)
  • je potřeba z počítače něco smazat nebo nahrát na disk
  • je potřeba se podívat na stav aktualizací

Pokud jste větší škola, pro většinu těchto operací budete mít asi nějaký nástroj - centrální správu v podobě Intune, skupinové politiky Windows Serveru, WSUS apod. Nicméně menší školy taková řešení v mnoha případech nevyužívají a (nejen) pro ně je právě tento nástroj určen.

Je potřeba začít tím, že si Windows Admin Center stáhnete a to zde. Instalovat lze Windows Admin Center na počítače s Windows 10 nebo Windows Server 2016 (spravovat však lze Windows Server 2012 a vyšší). Během instalace jste upozorněni, že při prvním spuštění je zapotřebí přijmout nainstalovaný certifikát, nezapomeňte na to, bez něj Vám nebude Windows Admin Center fungovat. 

Po instalaci se Vám vytvoří zástupce na ploše, který otevře stránku https://localhost:6516. Port lze v případě potřeby možné změnit.

Po prvním spuštění je samozřejmě seznam počítačů, ke kterým se můžete připojit, prázdný. 



Počítač do seznamu můžete přidat následujícím způsobem:

1. Klikněte na tlačítko Přidat a v zobrazeném okně vyberte, jaký typ zařízení chcete přidat. 


2. Zadejte název počítače v síti a klepněte na tlačítko Odeslat


3. Pokud chcete přidat počítačů více najednou, přepněte se na záložku Importovat počítače a vyberte textový soubor s názvy počítačů, které chcete vložit. 


4. Ať již provedete přidání počítačů prvním nebo druhým způsobem, výsledkem by měl být seznam přidaných počítačů tak, jak vidíte na obrázku níže.



Následně stačí klepnout v seznamu počítačů na ten, který chcete vzdáleně spravovat. Zobrazí se okno, ve kterém zadáte přihlašovací údaje pro připojení k danému počítači, ty je možné uložit pro pozdější opětovné využití.

A co můžete na počítačích nebo serverech spravovat? Je toho opravdu hodně, jak se můžete přesvědčit z následujících obrázků.


Základní přehled o vybraném počítači.


Vzdálená správa registrů nebyla nikdy snazší.


Přehled serveru nabízí o něco málo více možností.


Vzdálený Powershell


Kontrola rolí a funkcí serveru


Přehled spuštěných služeb


Snadné procházení obsahem disku


Jak vidíte, nástroj je to opravdu mocný, ale je potřeba si uvědomit, že nenahrazuje (a ani nemůže) stávající řešení Intune, System Center, skupinové politiky a další, ale že je svým způsobem v určitých situacích doplňuje. Stejně tak v něm nehledejte nástroj na hromadnou správu počítačů, opět, zaměření tohoto nástroje je trochu jiné. I tak ale věřím, že v něm najdete velkého pomocníka prio každodenní správě počítačů nejen u vás ve škole, které tak bude opět o něco snazší. 

pátek 4. května 2018

10 skvělých novinek (nejen) pro školy ve Windows 10 April 2018 Update

1. Časová osa

Každý z nás pracuje na určitých úlohách a aktivitách, o kterých máme ponětí, že jsme na nich někdy v minulosti pracovali, ale najít je, to už je trochu oříšek. A nemusí to být jen pracovní dokumenty, ale například i fotky a videa. A právě proto je ve Windows 10 nyní nová funkce nazvaná Časová osa, která Vám umožňuje se virtuálně vrátit v čase na požadovaný časový okamžik. A co více, dokonce napříč všemi zařízeními, které používáte, včetně těch mobilních. Takže pokud jste někdy v minulosti pracovali na mobilu se systémem Android nebo iOS, můžete se na počítači s Windows 10 k těmto aktivitám vrátit. 

Pro rychlé spuštění časové osy můžete využít tlačítko Zobrazení úloh, které se nachází na hlavním panelu systému anebo využít klávesovou zkratku Windows + Tab. 


A to není samozřejmě vše. Mimo standardního prohlížení Vašich minulých aktivit a jejich rychlého znovuobnovení můžete v pravém horním rohu mezi minulými aktivitami i vyhledávat. A nakonec, pokud některou z nich nechcete, aby se v Časové ose zobrazovala, stačí na ni klepnout pravým tlačítkem myši a vybrat příkaz Odebrat. Stejně jako jednotlivou položku můžete vymazat najednou i veškeré aktivity v rámci vybraného dne nebo hodiny. 

2. Bezkontaktní sdílení

Známe to asi všichni. Sedíte na poradě, v kabinetu, v kanceláři a potřebujete předat kolegovi, co sedí vedle, nějaký soubor. Začnete hledat po kapsách flash disky, ti cloudovější začnou nahrávat soubor na úložiště a pošlou odkaz, někdo využije Skype a další komunikátory a někdo email. Každá z těchto možností má něco do sebe, ale také má poměrně velké nevýhody - ať už je to potřeba účtu na stejné službě, problematika bezpečnosti přenosu souborů nebo prostě to jen trvá vše moc dlouho. Už nemusí. Díky bezkontaktnímu sdílení máte možnost snadno a rychle nasdílet soubory s okolními počítači během doslova pár vteřin. Přenos probíhá pomocí Bluetooth nebo Wi-Fi, přičemž tato funkce si sama zvolí, jakou technologii vzhledem k okolním podmínkám využít. 

A jak na to? 

1. Je potřeba mít zapnuté bezkontaktní sdílení, to můžete provést snadno v Centru akcí v pravém dolním rohu obrazovky. 
2. Následně stačí klepnout na vybranou položku, vybrat příkaz Sdílet a v novém okně se zobrazí seznam okolních počítačů, které mají tuto funkci zapnutou. 
3. Vyberte ten, na kterých chcete soubor odeslat a jakmile druhá strana potvrdí příjem, soubor je přenesen.




3. Pomocník pro lepší soustředění

Před počítačem trávíme v dnešní době čím dál více času. A čím dál více času trávíme multitaskingově, tj. že se zaměřujeme na více aktivit najednou. Ať už je to mnoho otevřených webových stránek, aplikací, emailů apod. A to samozřejmě s sebou přináší problém se soustředit na jednu důležitou věc. S Pomocníkem pro soustředění je tento problém minulostí, protože po jeho zapnutí se eliminují veškerá upozornění, zvuky, výstrahy a další zobrazení, které by Vás mohly rušit. To se může hodit nejen když se potřebujete soustředit, ale například i při prezentování nějakého projektu apod. Tato funkce se zapíná opět v Centru akcí a má celkem tři režimy

1. Vypnuto - vše bude fungovat a zobrazovat se tak, jak jste zvyklí
2. Jen prioritní - zobrazí se upozornění jen prioritních upozornění. Těmi mohou být SMSky, zprávy od vybraných lidí apod. 
3. Jen budíky - všechny notifikace budou vypnuté s výjimkou budíků

Pomocníka pro soustředění si můžete zapnout buď ručně nebo automaticky a to při duplikování displeje (předpokládá se tím, že budete prezentovat), v určitém časové rozmezí anebo při hraní her. Veškerá tato nastavení od režimů, přes nastavení priorit až po automatická pravidla se konfigurují v aplikaci Nastavení.




4. Novinky v prohlížeči Edge

Také prohlížeč Edge se dočkal mnoha zajímavých novinek, které Vám práci na internetu opět o něco zpříjemní:
  • Ztlumit kartu - pokud chcete rychle ztlumit zvuk na webové stránce, stačí klepnout na ikonu reproduktoru na vybrané kartě v prohlížeči Edge nebo klepnout pravým tlačítkem myši a vybrat příkaz Ztlumit kartu
  • Čtení elektronických knih - nově je možné číst knihy a PDF dokumenty v celoobrazovkovém režimu, který Vás nebude ničím při čtení vyrušovat. 
  • Lepší správa EPUB knih
  • Ostatní platformy - Microsoft Edge si nyní můžete stáhnout i na Vaše zařízení se systémem Android nebo iOS. 


5. Windows Ink

Využívání digitálního pera (nejen) ve výuce je čím dál častější. A tak je jasné, že se nové funkce v rámci Windows Ink budou objevovat i ve Windows 10. V rámci této aktualizace se tak můžete těšit na 30-50% zrychlení odezvy a možnost zapisovat text do dialogových polí, například v aplikaci Microsoft Store. 



6. Windows Mixed Reality

S podporou Windows Mixed Reality jste se poprvé mohli setkat v rámci Windows 10 Fall Creators Update. Od té doby uplynulo poměrně dost času a tato technologie se rozšířila i do českých škol a to i díky podpoře velkého spektra výrobců, snadnému nastavení (zprovoznění je otázkou několika desítek sekund) či velké podpoře aplikací. Nově tak máte možnost snadnějšího přístupu k aplikacím ve Steam VR, rychlejší možnost vytvoření snímku obrazovky a především, do aplikace Mixed Reality kromě domu na útesu přibyl nový základní prostor pro seznámení s touto technologií, apartmán ve vysokém mrakodrapu.


7. Fotky a 3D

Opět již na podzim se součástí aplikace Fotky stal nástroj na tvorbu působivých videí, některými označován jako nástupce Windows Movie Makeru. V něm je možné nechat automaticky či zcela ručně vytvářet videa doplněné vygenerovanou skvělou hudbou. Další významnou funkcí, kterou tento nástroj nyní dostal je možnost vkládat 3D objekty do Vašeho videa. Tyto objekty můžete najít například na portálu Remix3D.com anebo si je snadno nakreslit v Malování 3D. Mimo to je možné nyní efektivněji pracovat s rozpoznáváním osob na fotkách a jejich seskupováním.


8. Herní panel

Pro hráče her přijde jistě vhod přepracovaný herní panel, který nabízí rychlý přístup ke snímkům obrazovky, zapnutí/vypnutí mikrofonu a kamery či výběru barevného tématu.


9. Microsoft Store

Do Microsoft Store nově přibyly jazykové balíčky a jejich umístění do tohoto obchodu přispěje k možnosti vydávat lepší a opravené překlady mnohem rychleji. Druhým objektem, který nově dostal místo v Microsoft Store jsou fonty.

 

10. Bezpečnost

Bezpečnost je zřejmě tím nejdůležitějším, co byste měli ve škole hlídat a naštěstí je zde řešení v podobě Windows Defenderu a jeho dalších nových funkcí. Mimo ochrany proti ransomware jsou to i možnosti rychlého skenu z kontextové nabídky nebo ochrana účtu a zařízení v rámci Centra zabezpečení Windows Defender.


Novinek, které Windows 10 April 2018 Update přináší je samozřejmě mnohem více. Desítky těchto novinek jsou skryté běžnému uživateli a jsou součástí samotného kódu systému a na některé další určitě narazíte i vy sami. Nakonec dobrá zpráva pro všechny, instalace této aktualizace byla opět zrychlena a zjednodušena a přechod na ní by Vám měl zabrat méně času, než tomu bylo v minulosti.