čtvrtek 10. května 2018

Windows Admin Center - malý velký dárek pro všechny adminy


Víte co je to Honolulu? Hlavní město státu Havaj ležící na ostrově Oahu. Tak by asi odpověděla většina osob. Zkušení ajťáci ale znají tento název v trochu jiném spojení - Project Honolulu. To bylo kódové označení pro nástroj pro grafickou správu, který byl poslední měsíce vyvíjen v dílnách Microsoftu a který si mohli zájemci zdarma vyzkoušet a testovat. S Project Honolulu je však konec. Ne, nebojte se, pouze s názvem, protože vývoj dospěl do stádia vhodného pro první finální verzi a tak nástroj dostal i své oficiální jméno - Windows Admin Center. 

Asi každý správce ve škole se setkal z jednou následujících situací:
  • počítač je vytěžován určitým procesem
  • je potřeba spusit na počítači nějaký skript
  • je potřeba zkontrolovat stav počítače a vytížení jednotlivých částí (CPU, RAM, HDD)
  • je potřeba z počítače něco smazat nebo nahrát na disk
  • je potřeba se podívat na stav aktualizací

Pokud jste větší škola, pro většinu těchto operací budete mít asi nějaký nástroj - centrální správu v podobě Intune, skupinové politiky Windows Serveru, WSUS apod. Nicméně menší školy taková řešení v mnoha případech nevyužívají a (nejen) pro ně je právě tento nástroj určen.

Je potřeba začít tím, že si Windows Admin Center stáhnete a to zde. Instalovat lze Windows Admin Center na počítače s Windows 10 nebo Windows Server 2016 (spravovat však lze Windows Server 2012 a vyšší). Během instalace jste upozorněni, že při prvním spuštění je zapotřebí přijmout nainstalovaný certifikát, nezapomeňte na to, bez něj Vám nebude Windows Admin Center fungovat. 

Po instalaci se Vám vytvoří zástupce na ploše, který otevře stránku https://localhost:6516. Port lze v případě potřeby možné změnit.

Po prvním spuštění je samozřejmě seznam počítačů, ke kterým se můžete připojit, prázdný. 



Počítač do seznamu můžete přidat následujícím způsobem:

1. Klikněte na tlačítko Přidat a v zobrazeném okně vyberte, jaký typ zařízení chcete přidat. 


2. Zadejte název počítače v síti a klepněte na tlačítko Odeslat


3. Pokud chcete přidat počítačů více najednou, přepněte se na záložku Importovat počítače a vyberte textový soubor s názvy počítačů, které chcete vložit. 


4. Ať již provedete přidání počítačů prvním nebo druhým způsobem, výsledkem by měl být seznam přidaných počítačů tak, jak vidíte na obrázku níže.



Následně stačí klepnout v seznamu počítačů na ten, který chcete vzdáleně spravovat. Zobrazí se okno, ve kterém zadáte přihlašovací údaje pro připojení k danému počítači, ty je možné uložit pro pozdější opětovné využití.

A co můžete na počítačích nebo serverech spravovat? Je toho opravdu hodně, jak se můžete přesvědčit z následujících obrázků.


Základní přehled o vybraném počítači.


Vzdálená správa registrů nebyla nikdy snazší.


Přehled serveru nabízí o něco málo více možností.


Vzdálený Powershell


Kontrola rolí a funkcí serveru


Přehled spuštěných služeb


Snadné procházení obsahem disku


Jak vidíte, nástroj je to opravdu mocný, ale je potřeba si uvědomit, že nenahrazuje (a ani nemůže) stávající řešení Intune, System Center, skupinové politiky a další, ale že je svým způsobem v určitých situacích doplňuje. Stejně tak v něm nehledejte nástroj na hromadnou správu počítačů, opět, zaměření tohoto nástroje je trochu jiné. I tak ale věřím, že v něm najdete velkého pomocníka prio každodenní správě počítačů nejen u vás ve škole, které tak bude opět o něco snazší. 

1 komentář:

  1. Dobrý den, chtěl bych přidat poznámku, že pro umožnění vzdálené správy je nutné na cílovém PC, v PowerShellu pod oprávněním administrátora zadat příkaz Enable-PSRemoting .

    OdpovědětVymazat